kan ik NS aansprakelijk stellen voor missen van mijn vlucht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
volgens mij gaan ze dan zeggen dat je had moeten anticiperen hierop, en eerder had moeten vertrekken. Net zoals je in de file kan komen te staan, dan ga je ook eerder weg.

Het beste antwoord

Het loont de moeite om aan de NS te vragen om een vergoeding van de gemiste vlucht, zolang je maar kunt aantonen dat je voldoende marges hebt ingebouwd en de NS duidelijk in gebreke is gebleven.

24 november 2012:
Deze week is bekend geworden dat de NS een schikking heeft getroffen met treinreizigers die door een treinvertraging hun vlucht misliepen. ReisRecht is erg verheugd met deze schikking. Er moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan wil de gedupeerde reiziger kans maken op een vergoeding.
Klanten van NS kunnen bij oponthoud gebruik maken van de Geld terug bij vertraging-regeling zoals NS die al geruime tijd heeft. NS vergoedt echter geen gevolgschade. In het wetboekartikel 8:108 is bepaald dat vervoersbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vervolgschade van reizigers, zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van een treinvertraging. "De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook." Nu is er echter wel een schikking getroffen. Er blijkt dus wel enige ruimte te zijn.

Er is een aantal zaken van belang wil een claim kans maken. In het geval van Mevrouw Enright en haar dochter werd de vlucht gemist, omdat hun trein vast stond vlak bij Leiden. Het ging om een kapotte trein van de NS, reizigers werden slecht geïnformeerd en het duurde erg lang voor er hulp kwam. De machinist heeft eerst drie kwartier geprobeerd om het zelf op te lossen en pas toen de hulptroepen ingeschakeld. Eenmaal op Schiphol aangekomen was er ook helemaal geen opvang en er was geen sprake van nazorg.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank voor alle reacties. we gaan het proberen!

Andere antwoorden (3)

Nee , In het wetboekartikel 8:108 is bepaald dat vervoersbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vervolgschade van reizigers, zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van een treinvertraging. "De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het Burgerlijk Wetboek (artikel 8:108) staat dat vervoerbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor gevolgschade van reizigers (zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van vertraging). Dit heeft tot gevolg dat slechts bij uitzonderingen als opzet, bewuste roekeloosheid, onjuiste informatieverstrekking of door de vervoerder gedane toezeggingen, NS en andere vervoerders aansprakelijk gesteld kunnen worden voor (een deel) van de gevolgschade.

Als u vindt dat NS nalatig is geweest of u niet, onjuist of onvoldoende heeft geïnformeerd zodat u geen alternatief reisplan kon organiseren, dan zou u een gang naar de Geschillencommissie OV kunnen overwegen. Eind 2012 kreeg een reiziger die naar de geschillencommissie stapte al haar geld terug. NS besloot te schikken, nog voordat de commissie een uitspraak deed. Ook is een geval bekend waarin een reiziger een deel van de kosten vergoed kreeg door alleen al te dreigen met een gang naar de Geschillencommissie.

Concluderend kan het dus prima effect hebben om NS aansprakelijk te stellen, los van de eventuele terechtheid van uw claim.

Zie onderstaande link:
http://www.rover.nl/ov-klachten/vliegtuig-gemist-door-treinvertraging
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt er heel erg van af hoeveel marge je hebt ingebouwd. Tot een uur vertraging is redelijk normaal bij de NS, en dan heb je niet eens recht op restitutie van het treinkaartje, dus als je marge minder als een uur was, dan kan je die vliegticket ook wel vergeten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat klopt niet. Bij een half uur tot een uur vertraging kan je de helft van het bedrag dat de treinrit kostte terug krijgen, en bij een uur of meer vertraging het gehele bedrag.