Wat gebeurt er als bij een rijdende trein, plotseling de stroom van de bovenleiding wegvalt?

Ik mag hopen dat de remmen het dan nog doen. Maar heeft een trein accu`s waarmee hij dan nog door kan rijden naar het volgende station?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

De remmen doen het . Er zijn op treinen remsystemen met "omgekeerde luchtdruk". Als de luchtdruk in de treinleiding lager wordt , gaat de trein remmen. Zo zal hij altijd "op eigen kracht " kunnen remmen.

Als de bovenleidingsspanning wegvalt dan zal de machinist dit merken. Hij / zij zal met de telerail aan de treindienstleider vragen wat de reden kan zijn . Naar gelang waar de trein zich bevindt zal hij afremmen of de trein zijn eigen snelheid "uit laten lopen". Bijvoorbeeld in een tunnel of op een brug probeert hij door te rijden naar een gunstigere plek.

In het geval van draadbreuk in de bovenleiding boven de trein is het verstandig van de machinist zo snel mogelijk af te remmen , omdat anders honderden meters bovenleiding draad kan worden meegetrokken, wat ook gevaarlijk kan zijn voor omstanders, andere treinen , mensen op overwegen etc.

De machinist zal altijd de veiligheid als eerste prioriteit houden. Er kan een draadbreuk zijnAls door het wegvallen van de spanning ook de ATB ( automatische trein beïnvloeding ) of de licht seinen langs de baan het niet meer doen zal de machinist altijd afremmen , stoppen en de treindienst leider bellen.

In Rotterdam is de metro voorzien van een soort noodstroom. Bij stroomuitval kan in de meeste gevallen met zeer lage snelheid naar het volgende station worden gereden. In verband met eventuele paniek in de tunnels is dat wel heel wenselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

de remmen werken dan nog mechanisch. De trein heeft geen accu's voor de voortstuwing, dus is de stroom van de bovenleiding af? Jammer maar helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De remmen werken altijd nog door, daar is aan gedacht.
Via een hydraulisch systeem is er nog voldoende kracht. Maar zonder stroom is ie verder toch echt verloren, hij heeft geen accu's aan boord, hij komt dan geen centimeter vooruit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi tegelijk +1
AWM
14 jaar geleden
Echt op de seconde!!!!
Nee, heb ik al eens gehad een paar maanden terug; als er geen stroom op de bovenleiding zit, dan rolt de trein eventueel nog uit en zijn er nog accu's in de trein voor de belangrijkste dingen; communicatie in de trein en richting prorail e.d. om het door te geven.. Enig nadeel; je zit wel een paar uur vast op dat moment en zoals mij met een beetje pech; midden in een weiland waarbij je niets weet van wanneer het over is of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De remmen worden door stroom 'vrijgegeven'. Valt de stroom uit, dan wordt dus automatisch mechanisch geremd. (net zoals bij een vrachtauto met luchtremmen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen Den Helder en Alkmaar zit een brug over het Noord Hollands kanaal dat stukje heeft geen bovenleiding.
De machinist moet dan dus hard genoeg rijden om er over heen te komen.
Het is wel gebeurt dat hij dat niet had.

De rem van een trein werkt andersom als in een auto.
Als de motor werkt dan blaast hij lucht of olie in een leiding waardoor de rem loskomt. Als de motor of druk wegvalt gaat de trein dus automatisch remmen.
Zo voorkom je dat de rem niet werkt.

MAW. bij calamiteiten zal altijd de rem erop gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De trein rijdt inderdaad door, net als wanneer je even niet trapt als je op de fiets rijdt.
De veiligheid op het Nederlandse Spoor is altijd naar de veilige kant geregeld: als de stroom uitvalt, remt de trein, vallen de overwegbomen naar bededen, springen de seinen op rood etc...

Ooit is er in een trein naar Zwolle een brandje uitgebroken. Een alerte passagier trok aan de noodrem en de trein stopte...
...midden op de IJsselbrug. Gevolg was dat de brandweer er niet bij kon. De oude IJsselbrug is namelijk alleen een spoorbrug, er is geen weg. Het was achteraf gezien beter geweest als de trein al brandend was doorgereden naar station Zwolle om daar geblust te worden.