Als je bij de lijn solliciteert kan je dan direct als trambestuurder solliciteren,of moet je eerst busbestuurder worden ?? Groeten Brecht

Ik stel deze vraag omdat ik graag trambestuurder wil worden,
liefst een antwoord van een trambestuurder zelf :)
Met vriendelijke Groeten brecht

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"De Lijn " is de Belgische openbaar vervoer organisatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jah,ik woon nameijk in belgiè
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat eens op de site www.delijn.be te kijken. Daar staat dat je eerst een korte algemene opleiding krijgt en dat daarna je met een bus OF tram leert rijden. Nou ben ik Nederlands en heb geen ervaring met de Lijn. Ik hoop voor je dat er nog een aantal Belgen reageren voor meer specifieke informatie. Misschien dat je ook kontakt kan opnemen via de site met de Lijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zee bedankt voor je reactie Broodjeei,Ik heb op de site van de lijn een contact formulier gevonden,dus ik ga het eens vragen?
En voor mensen die mij kunnen helpen mogen nog altijd antwoorden? Groeten Brecht :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel succes ermee. Ik hoop dat je vindt wat je zoekt en dat je aan de slag kunt met de opleiding of zoiets als trambestuurder. Zonder tussenkomst van de busopleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
broodjeei, je ben zeer zeer bedankt voor de reacties.
En wie weet als je eens op citytrip gaat naar antwerpen vervoer ik je mischien wel :) ,Groeten brecht :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie weet. Volgend voorjaar als je aan het rijden bent? Antwerpen is leuk genoeg en de moeite waard. Misschien tot ooit.

Antwoorden (1)

Trambestuurder ben ik niet, maar misschien heb je toch iets aan onderstaand antwoord:

Om Trambestuurder te worden, moet iemand twee tot drie maanden een interne opleiding volgen bij een openbaar vervoersbedrijf. Daar leer je de verkeersregels, maar ook leer je alles over de techniek van de tram, het lijnennet, de dienstregelingen en –roosters, de vervoersbewijzen, hoe je eenvoudige storingen op kunt lossen, de omgang met passagiers en de omgang met lastige situaties. Tijdens de opleiding ontvang je al salaris. Bij sommige bedrijven geldt dat je minstens 1000 uur als Trambestuurder moet werken, anders moet je een deel van de opleidingskosten terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zee bedankt voor je antwoord,