Waarom heeft de bovenleiding van een tram of trein een dubbele stroomdraad?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel die twee draden die ver uit elkaar staan, niet die twee onderin die dicht bij elkaar zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je bedoelt de bovenste en de onderste draad, neem ik aan.

De onderste draad is de rijdraad. Dat is de draad waarmee de stroomafnemer (pantograaf) contact maakt.

De bovenste draad is de hangdraad. Dat is de draad waar de rijdraad aan hangt.

De reden hiervoor is dat als je een draad spant tussen twee ophangpunten, die draad altijd zal doorhangen. Voor de stroomafnemer moet de draad op een constante hoogte hangen. Daarom is de hangdraad bedacht: die mag doorhangen (en doet dat dan ook). Vanaf de hangdraad lopen op regelmatige afstanden tuidraden naar de rijdraad; die tuidraden houden de rijdraad op de juiste constante hoogte.

De rijdraad zal nu alleen nog doorhangen tussen twee tuidraden in. Omdat de tuidraden relatief dicht bij elkaar zitten, blijft dit beperkt tot minder dan een millimeter, en dat is nog acceptabel voor de stroomafnemer.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord, dank je wel!

Andere antwoorden (1)

De bovenleiding heeft een tweetal functies:

De onderste helft (rijdraad) heeft als doel op elke willekeurige plaats boven het spoor elektriciteit toe te kunnen voeren aan een elektrisch tractievoertuig. De energieafname komt tot stand door een Pantograaf (soms abusievelijk 'stroomafnemer' genoemd) die langs de 'sleepleiding' sleept.
De bovenleiding als geheel dient voor energietransport, alle stroom die wordt gebruikt, wordt dan ook aangeleverd via de bovenleiding.

De 'sleepleiding', hierna te noemen: 'rijdraad' is dubbel uitgevoerd. Deze rijdraden lopen parallel aan elkaar. De achterliggende gedachte hierbij is, het vergroten van het raakvlak tussen het schuitje van de pantograaf en de rijdraad. De relatief lage spanning zorgt voor een hoge stroom, dus hoe meer contact er tussen deze twee is, des te minder kans er is op doorbranden van de rijdraad bij wegrijden onder slechte omstandigheden.