Waarom is er soms een locomotief achter de trein gekoppeld?

Gisteren zag ik een trein rijden met twee aangekoppelde locomotieven: één voor, en één achter de trein. Waarom kan dat zijn? Als het een lange en/of zware trein zou zijn, zou het logischer zijn dat beide locomotieven aan de voorkant zouden rijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Op vele trajecten gaat een trein soms opsplitsen in twee richtingen. Dit betekent dat de treinen zich loskoppelen ergens bij het midden van de trein, waarna de andere locomotief in werking wordt gesteld. Heel soms is het ook zo dat een locomotief vervoerd moet worden, maar dit gebeurt nooit met een personentrein.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat er geen ''keerpunt'' zit op die lijn, de machinist moet altijd zicht hebben aan de voorkant dus als de trein weer terug moet rijden, dan kan hij van kant wisselen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een reden kan zijn, dat de NS te weinig stuurstandrijtuigen heeft. Een stuurstandrijtuig is een rijtuig dat aan één uiteinde van een stuurstand voorzien is. De locomotief (die aan de andere kant van de trein zit) kan vanaf het stuurstandrijtuig door de machinist op afstand bediend worden. Als de trein de andere kant in moet rijden, stapt de machinist in de locomotief. In beide gevallen zorgt de locomotief ervoor dat de trein kan rijden.
Computoon
11 jaar geleden
Bij bijvoorbeeld de dubbeldekkers is de loc die ingebouwt is enkel een stuurcabine en die heeft geen motor.
Dus eigenlijk als je hem voorbij ziet komen met een loc erachter dan wordt de trein geduwt. Als hij terug gaat zit de machinist weeer op de loc en trekt hij de trein