Kan ik zomaar een nieuwe OV-kaart aanvragen als student die zijn abonnement nog niet heeft opgehaald?

Ik heb mijn studentenreisproduct aangevraagd, en kan deze binnenkort ophalen. Nu start ik met een nieuwe studie, maar ben vorig jaar na een maand gestopt met een andere studie. Het is dus denk ik zo dat ze bij DUO mijn oude OV kaart nummer nog gebruiken. Maar deze kaart heb ik al een paar jaar dus ik zou graag een nieuwe willen (ivm verouderde foto). Kan dit zomaar? Kun je dit doorgeven aan DUO?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

"Ik vind de foto niet meer passend" wordt niet als reden gegeven voor een nieuwe. Zo'n reden is wel een kaart die defect is. In dat geval krijg je (tegen vergoeding van euro 11.- een nieuwe). Daarvoor moet wel een bepaald formulier worden ingevuld. Bovendien moet de defecte kaart worden teruggestuurd.

Lees verder het volgende (van de bronsite)
"Ik heb even niet gestudeerd, maar ben nu weer begonnen/ga weer beginnen. Wat moet ik doen om te kunnen reizen?

1.Geef bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan dat je (weer) gebruik wilt maken van het studentenreisproduct. Log hiervoor in op www.duo.nl.

2.Heb je al eerder gebruik gemaakt van het studentenreisproduct?

1.Zo ja: het studentenreisproduct wordt automatisch weer voor je klaargezet op de ophaalautomaten voor je 'oude' kaart. Heb je deze niet meer in bezit? Meld hem dan verloren/gestolen bij de Klantenservice OV-chipkaart (0900-0980, €0,10 p.m.). Het studentenreisproduct wordt dan klaargezet voor je vervangende
OV-chipkaart.

2.Zo nee: je ontvangt een week na aanmelding bij DUO automatisch instructies om door te geven voor welk OV-chipkaartnummer het studentenreisproduct moet worden klaargezet op de ophaalautomaten. De brief wordt gestuurd naar het bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bekende postadres. Je moet er zelf voor zorgen dat je tijdig in het bezit bent van een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kun je aanschaffen via www.ov-chipkaart.nl/aanvragen of bij een OV-bedrijf.
Heb je een week na (weer) aanmelden bij DUO nog geen instructies ontvangen, bestel dan hier het Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct.

3.Als je op tijd hebt aangevraagd, kun je je reisproduct vanaf de 15e van de maand voor aanvang van je studiefinanciering op je persoonlijke OV-chipkaart laden bij een ophaalautomaat. Het reisproduct gaat in op de ingangsdatum van je studiefinanciering. Is je studiefinanciering al ingegaan, dan staat je reisproduct binnen vijf werkdagen voor je klaar. Zie http://www.ov-chipkaart.nl/adresvinder voor de ophaalautomaten bij jou in de buurt."

"Gewone" ov-chipkaarthouders (niet-studenten dus) hebben een ov-chipkaart die geldig is tot 5 jaar na de aanschafdatum. Als het een persoonlijke is, hebben ze dus 5 jaar dezelfde foto. In die tijd heb je je studie misschien al afgerond...
Computoon