Hoe berekent de OV. Chipkaart hoeveel geld er wordt afgeschreven?

Als je met de bus rijd hoe weet de Ov. dan wanneer er geld af moet en hoeveel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Tussen inloggen en uitloggen zit een aantal kilometers en die wordt berekend.

Het beste antwoord

hij rekent in zones. 1 kilometer is een zone. er wordt bijgehouden bij welke halte de bus is, en dus bij welke halte je in en uitstapt. ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt dat berekent aan het aantal kilometers. hij schrijft automatisch 4,50 af als je instapt, en als je uitstapt voordat je het aantal zones van dat bedrag gereisd hebt, stort hij het resterende bedrag er weer terug op. als je meer zones hebt gereisd schrijft ie nog een beetje extra af. het bedrag dat je per zone (en dus per km) betaald, wordt per regio bepaald. als je vergeet uit te checken betaal je dus 4,50, maar als je het te vaak vergeet wordt je ov geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je incheckt wordt de halte waar je hebt ingecheckt onthouden. Als je aan het einde van de rit dan weer uitcheckt berekent de OV chipkaart welke haltes er voorbij zijn gekomen en daarbij de tarieven. Als je van te voren wilt weten hoeveel geld je rit gaat kosten is het handig om even op www.9292.nl te kijken. Dit is heel makkelijk want dan zie je precies welke haltes je krijgt en waar je moet overstappen. Ook zijn de totale reiskosten en reistijd te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het gaat niet om de haltes, maar om de afgelegde kilometers. Als je direct na het vertrek van de laatste halte vóór jouw uitstaphalte al uitcheckt, betaal je (enkele eurocenten) minder dan wanneer je uitcheckt tegelijk met het uitstappen, zo is mijn ervaring.
Antoni
10 jaar geleden
Ik denk dat het systeem werkt met GPS (Global Positioning System), maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat per kilometer, maar ook per halte. er wordt gekeken naar de zone waarin de halte staat waarvoor je uitcheckt. het zou dus in principe niet uit moeten maken of je direct na de vorige halte uitcheckt, of tijdens het uitstappen. als je uitcheckt, gaat het systeem er van uit dat je bij de volgende halte er uit gaat, en niet op de plek waar de bus op dat moment is, aangezien je er daar niet uit kunt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hij gaat in ieder geval niet *alleen* uit van GPS. Er zijn busritten waarbij de prijs om van A naar B te reizen verschilt van de prijs om van B naar A te reizen. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de bus in Utrecht op de heenweg een andere route volgt dan op de terugweg (waarschijnlijk vanwege eenrichtingsstraten).