Waarom remmen buschauffeurs heel abrupt?

Vaak als ik in de bus zit remmen die bussen heel erg abrupt. Op het laatste moment als ze bij een halte stoppen drukken ze allemaal heel hard op de rem. Waarom doen ze niet gewoon langzaam afremmen net zoals bij een auto? Je ziet altijd iedereen in de bus een halve meter naar voren schieten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

IS een optelling van een aantal zaken.

A, Het lijkt vaak of ze abrupt remmen. Zeker als je staat.
B Als je naast iemand in een auto zit zie je het aankomen, in een bus komt het voor jou redelijk onverwacht.
C, Ja sommige rijden niet netjes
D Het remmen is per type bus anders. Je zult begrijpen dat door het soort werk de remmen het heel zwaar hebben. Daarom zit er meestal een retarder op de rem.
Dat is of een hydraulische of elektrische rem op de aandrijfas. Hierdoor worden remmen minder snel warm en slijten ze minder.
Deze gaat bij een lijnbus in werking door het eerste kleine stukje van de rem, dat voelt wat loos aan. Dan moet je doordrukken met je voet en gaat de rem pakken. En dat aanpak punt kan wel eens per bus net even anders liggen. Dan is de eerste aanpak van de rem inderdaad even een soort van zetje van iemand die even heel kort de rem aantikt waardoor je dat schokgevoel krijgt.

Uiteraard dient een chauffeur dit zo professioneel mogelijk te doen, maar het kan vervelend zijn.

NB: Ja en uiteraard zijn er ook wel eens chauffeurs die niet netjes rijden.

En wat betreft de opmerking hierboven van tijdsdruk: Tijdsdruk kan nooit een reden zijn om harder te gaan rijden. De tijdswinst is minimaal of zelf weg en het is onveilige,. zeker bij stadsbussen. De verkeerslichten reageren uitgekiend op een normale snelheid. (bussen en openbaar vervoer kunnen verkeerslichten beinvloeden voor voorrang) Zou je te hard rijden moet de chauffeur bijna elk verkeerslchit tot stistand komen en wer optrekken, dat kost veel meer tijd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vraag is waarom?1.omdat het geen goede chauffeurs zijn.
goede chauffeurs zijn alert op het verkeer en anticiperen op wat er gebeurt.
2.Soms zijn ook goede chauffeurs met andere dingen dan het verkeer bezig,bv. druktemakers in de bus of vragen van passagiers.dan kunnen ze afgeleid zijn en hun werk niet naar behoren doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
vaak moeten onder tijdsdruk werken.dat maakt ook dat ze gaan jakkeren en abrupt moeten stoppen.
dan heb je nog veel verkeershufters waar ze voor moeten remmen enz.
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
die feitelijke inhoudelijke kennis is wel terdege aanwezig.mijn chauffeurs op groot en klein materieel is niet onaanzienlijk.ik weet waarover ik spreek.verder zie ik niet dat ik iemand beschuldig.
natuurlijk zal dat wel eens gebeuren maar het lijkt ook veel erger dan het is, zie het zo: als jij bij iemand in de auto zit kijk jij mee door de voorruit en weet je wat er gebeurd, dat er geremd gaat worden of dat de stoplicht op rood staat. Je hersenen zetten je lichaam al klaar voor wat er gaat gebeuren, maar in een bus kan je vaak niet goed naar voren kijken en zit iedereen te lezen slapen sms'en whatsappen te praten enz. enz. en je weet niet wat er gebeurd en zal bij remmen niet voorbereid zijn en zal dan naar voren schieten. Let maar eens op, degene die helemaal vooraan zitten hebben dat niet als ze beetje meekijken met de chauffeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buschauffeurs moeten tegenwoordig heel precies op tijd rijden. Dat betekent dat ze er een behoorlijke vaart in moeten houden, en dat betekent weer dat ze soms nogal hard moeten remmen.