Bezwaar maken tegen een boete van GVB, heeft dat zin?

Vandaag kreeg ik tot mijn verbazing een boete in metro 54 omdat ik met mijn schoen tegen een bankje leunde. Mag niet, dat weet ik ook wel. Maar ik deed het gedachteloos toen iemand me passeerde en ik mijn benen over elkaar sloeg en maar enkele seconden. De boete is E 90,- en dat vind ik buiten proportioneel hoog!

Nu kan ik bezwaar maken volgens de ambtenaar die 'verder alleen zijn werk deed'. Heeft dat zin? Het is toch zijn woord tegen het mijne? Dan maak ik toch geen schijn van kans, of wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

het mag niet, en als jij het, hoe dan ook, doet, dan kun jij daar voor beboet worden met de boete die daarvoor staat. Ik snap je frustraties, maar zo´n bezwaar zul je nooit winnen. Het beste is die boete te betalen en het uit je hoofd zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet 'zijn woord tegen het jouwe', het woord van de controelur zal altijd zwaarder wegen.

Een controleur-OV die de bevoegdheid heeft een boete uit te schrijven is een BOA (een buitengewoon opsporingsambtenaar). Het herkenningsteken daarvan is een soort zilverkleurige vuist. BOA's hebben een ambtseed afgelegd (net als politieagenten) waardoor de rechter er vanuit gaat (moet kunnen gaan) dat hetgeen zij geschreven hebben waarheid is.

Maak je kans in een bezwaarprocedure? Alleen als je het geconstateerde feit kunt weerleggen of aannemelijk kunt maken dat er relevante omstandigheden zijn waar de controleur geen rekening mee heeft gehouden. "De huisregels niet kennen" zal als bezwaar sowieso worden afgewezen; die word je geacht te kennen als je instapt in het vervoermiddel.
Computoon
11 jaar geleden
Je kan altijd bezwaar maken, maar je hebt een regel overtreden, en je weet dat je dat hebt gedaan, dus het heeft niet veel nut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beleid bij het GVB is duidelijk. De Controleurs zijn juist erg alert op onfatsoenlijk gedrag, omdat dit zaken zijn waarvan gebleken is dat de reiziger zich enorm aan irriteert.
Verder blijkt dat aanspreken op dit soort gedrag door andere reizigers juist zelfs wel eens tot agressie kan leiden. Je zult begrijpen dat in Amsterdam men er veel aan doet om de reiziger een veilig en prettig gevoel te geven. En dar hoort ook het volgen van de algemene fatsoensnormen bij.

Al met al heeft deze BOA geconcludeerd dat jouw gedrag niet door de beugel kon.
Dus bezwaar maken heeft weinig kans. Maar als je er echt 100% van overtuigd bent dat je onrecht is aangedaan, is een beroep aantekenen mogelijk. Gelukkig wel in Nederland.
Het kan overigens best zijn dat jij dit gedrag vertoonde tijdens 1 van de vele gezamelijke acties in de metro en overige OV die juist laten zien dat men dit niet accepteert. EN ook jij zult begrijpen dat elke reiziger die een boete krijgt nou net altijd niet zo in elkaar steekt.