Rijden de treinen van de NS op stroom?

Omdat die kabels er boven hangen. Dat is in het buitenland niet altijd het geval.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

In Nederland rijden de meeste treinen op stroom. Je kunt dat zien aan de bovenleiding (zo heten die kabels boven het spoor), dat is de toevoerdraad voor de stroom. De trein maakt contact met de bovenleiding via één of meer pantografen om de stroom af te nemen. In de trein zit een sterke elektromotor.

Een trein met pantografen die tegen de bovenleiding aan zitten, en die geen uitlaatgassen produceert, rijdt op stroom.

Er zijn ook dieseltreinen. Die rijden op, eh, diesel. Dieseltreinen kunnen rijden op spoor zonder bovenleiding, maar natuurlijk ook op spoor met bovenleiding - ze gebruiken de bovenleiding dan gewoon niet.

Een trein die rijdt op spoor zonder bovenleiding, of op spoor met bovenleiding maar zonder dat de trein pantografen heeft, is een dieseltrein. Een dieseltrein produceert zichtbare uitlaatgassen.

Er zijn twee soorten dieseltreinen. In Nederland gebruiken we vaak de diesel-elektrische trein. Daarin zit een dieselmotor. Die drijft een generator aan die stroom produceert. Die stroom drijft, net als bij een gewone elektrische trein, een sterke elektromotor aan.

De andere soort is de dieseltrein zonder de tussenstap van de elektromotor. Daarin zit een dieselmotor die direct de trein aandrijft.

Het verschil merk je duidelijk tijdens het optrekken. Bij een dieselelektrische trein heeft de dieselmotor een toerental dat ongeveer constant blijft, en trekt de trein soepel op. Bij een dieseltrein (dus zonder elektromotor) hoor je het toerental oplopen, daarna hoor en voel je hoe de machinist naar de volgende versnelling schakelt, waarna het toerental opnieuw van laag naar hoog oploopt - tot de machinist naar de volgende versnelling schakelt, enzovoort.

Toegevoegd na 1 uur:
In Nederland wordt nog veel op een spanning van 1500 V gereden. In de toekomst willen we naar 25000 V, omdat er dan minder verliezen zijn bij het transport van de stroom door de (lange) bovenleiding.

Er zijn al enkele baanvakken die op 25000 V werken; zie het Wikipedia-artikel van de Bron (toegevoegd) voor verdere uitleg.

Op de foto een pantograaf (stroomafnemer). Zie de tweede Bron (toegevoegd) voor een beschrijving van diverse pantograafsystemen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, op de grote lijnen rijden ze electrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze rijden op stroom, maar er zijn ook lijnen waar dieseltreinen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apeldoorn-Zutphen van (nu nog) RegioNS?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt bij een dieseltrein niet in locomatief door middel van dieselgenerator electra gewonnen waar die vervolgens op rijdt?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Jeroen1962, in NL meestal wel, in veel buitenlanden niet. Zie mijn antwoord. 't Is een vreemde gewaarwording als je voor het eerst in een trein zit waar de machinist moet schakelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Krizz: Apeldoorn - Zutphen is een traject waar inderdaad dieseltreinen rijden. Deze foto is echter niet op die lijn genomen, maar op de spoorlijn Apeldoorn - Dieren, een lijn die in gebruik is door de VSM, de Veluwse Stoomtrein Maatschappij die hier een in de vakantietijd met een stoomtrein rijdt. De rit met de dieseltrein op deze lijn was een speciale aangelegenheid.
In Nederland rijden de meeste treinen op stroom. De stroomtoevoer loopt via de de kabels die boven de rails hangen. Dit wordt de bovenleiding genoemd. Als er bij een treinvertraging omgeroepen wordt dat er een breuk in de bovenleiding zit, dan is een van de kabels kapot. De onderste kabel, die contact maakt met de trein heet de 'rijdraad'. Hier staat een spanning op van 1500V. Dit is veel meer dan de gebruikelijk 220V op onze stopcontacten. 1500V aanraken is dodelijk.
Ook in Nederland zijn er nog niet-geelektrificeerde lijnen. Hier rijden de locomotieven op diesel.
Op Europees niveau zijn er afspraken tussen de verschillende landen gemaakt om het Europese spoornetwerk te elektrificeren. Beter voor het milieu en beter voor de economie omdat je op landsgrenzen niet over hoeft te schakelen van elektrisch naar diesel.