Wat betaal ik als ik niet reis?

Ik check met de OV-Chipkaart om 14:00 uur in op NS station Hilversum. Om 14:35 check ik weer uit op station Hilversum. Hoeveel kost me dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt passage recht op stations en dergelijke. Volgens Wikipedia:

Door middel van een gratis "passage-recht" kan men een bepaalde tijd (free exit duration) een station bezoeken om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te halen, te winkelen, de horeca te bezoeken, of om naar de andere zijde van het station te lopen. Hoewel dit recht gratis is, is er wel een chipkaart voor nodig, met bij de NS een saldo van minstens het instaptarief, elders volstaat een niet-negatief saldo. Als er geen toegangspoortjes zijn, maar alleen incheckpalen, dan is in- en uitchecken niet nodig. De regeling is echter nog wel relevant als annuleringsregeling, als men zich bedenkt en toch niet gaat reizen, of met een andere vervoerder of een ander vervoermiddel, of als men ontdekt dat men bij de verkeerde ov-chipkaartlezer heeft ingecheckt.

Bij het GVB is de termijn 20 minuten, daarna is het instaptarief van € 4 verschuldigd. Bij NS is de termijn 60 minuten, daarna is het hoge instaptarief van € 10 of € 20 verschuldigd!

Ik weet dat dit in Leiden ook sterk speelt, daar is het station een echte doorgang van een deel van de stad naar een ander gedeelte. Hier heeft ook meerdere malen in de krant gestaan dat je wel degelijk recht van overgang hebt op stations.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's balen zeg ik dacht dat je dan alleen het basistarief van 75 cent kwijt zou zijn.