Waarom rijden de treinen wel vroeg op zondagochtend maar zijn de stadsbussen en -trams in de remise ?

Er rijden nachttreinen en vanaf al heel vroeg treinen op zondagochtend. Dan kom je aan in je stad en dan rijdt er geen openbaar vervoer.

Mensen gaan fietsen , lopen of nemen een taxi maar kunnen niet van het openbaar vervoer gebruik maken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Het probleem hierbij is dat het verschillende bedrijven zijn. Dus de NS besluit dat er genoeg reizigers zijn om een nachttrein interessant te maken. Maar dan moeten de gemeentelijke vervoersbedrijven dat ook vinden. En omdat een trein misschien wel 500 mensen vervoert, die vaak niet allemaal naar dezelfde stad gaan, wrdt het voor het GVB al snel oninteressant: Bussen laten rijden voor 10 mensen die ook nog eens naar verschillende kanten van de stad moeten, maakt het financieel onaantrekkelijk.

Het nadeel hiervan is, dat minder mensen gebruik maken van het OV gedurende de nacht, want als er een bus per 2 uur is, kan je daar je avond niet op inrichten. In steden waar het openbaar vervoer gewoon de hele nacht door blijft rijden, zoals Zurich, zie je dat het ook goed gebruikt wordt: Men weet dat er regelmatig vervoer is, en plant er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De trein tijden zijn zo aangepast. zodat ze niet met andre treinen op het zelfde treinrail elkaar tegekomen. Anders je weet wat er zou gebeuren. Niemand wil daarover denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op zondag toch niet anders dan door de week