Cancelt de NS treinritten om boete te vermijden?

Gisteren heeft de NS verschillende treinritten gecanceld i.v.m. het verwachtte noodweer.
Ik vroeg me af of ze dit soms doen omdat ze bij cancellen wegens slecht weer geen boete hoeven te betalen en als ze vertraging oplopen wel.

Klopt dat, hoeven ze dan geen boete te betalen en bij vertraging wel?
(Dan heeft de maatregel die de overheid heeft opgelegd om de treinreizigers te helpen een averechts effect…)

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat doen ze niet om boete te vermijden. Maar voor de veiligheid van het personeel en de passagiers. Als een trein midden in een weiland stil komt te staan door blikseminslag, kortsluiting, wateroverlast of iets dergelijks, dan komen de reizigers in die trein pas uren later op de plek van bestemming. Als je van te voren weet dat er grote kans is dat dit gaat gebeuren, is het beter om die trein niet te laten rijden.

Of dat een daadwerkelijke beweegreden van NS is, kan alleen NS zelf beantwoorden. Feiten: - Naast het aantal vertraagde treinen wordt ook het aantal opgeheven treinen geteld. - De NS- en ProRail-meetsystemen zitten zo in elkaar, dat treinen die enkele dagen vantevoren al worden opgeheven, niet worden geteld. Maar dat lijkt hier niet het geval. De treinen werden deze keer zotezien op de dag zelf opgeheven en tellen dus gewoon mee in de statistiek van opgeheven treinen. - Uitzonderingen vanwege een beetje slecht weer gelden niet, dan moet er wel meer aan de hand zijn. De reden dat NS de treindienst uitdunt: als er door blikseminslag, sneeuw of ander slecht weer op bepaalde plekken geen treinen kunnen rijden, is het voor NS erg moeilijk om de overige treinen gewoon door te laten rijden. Dat is deels te begrijpen. Als de trein Arnhem-Utrecht-Amsterdam door een omgevallen boom bij Ede niet kan rijden, kan hij ook niet van Utrecht naar Amsterdam rijden. Maar deels is het ook niet te begrijpen. De trein van Amsterdam naar Arnhem kan immers ook niet rijden, en zou in Utrecht kunnen omkeren en zo de taak van de uitgevallen trein Arnhem-Amsterdam kunnen overnemen. In de praktijk is dat laatste voor NS blijkbaar erg moeilijk. De manier waarop NS de dienstregeling van de machinisten, de conducteurs en de treinen zelf heeft gepland, is enorm complex. Dat betekent dat dergelijke aanpassingen al gauw tot een enorme chaos leiden, zeker als er op meer plekken tegelijk storingen ontstaan. We hebben dat de afgelopen drie winters in Nederland kunnen zien. NS kiest er daarom voor een "nooddienstregeling" te laten rijden. Daarin zijn de dienstregelingen van machinisten, conducteurs en treinen een stuk eenvoudiger, en leiden storingen dus tot minder chaos op de rest van het net. Het betekent wel dat er minder treinen rijden en reizigers vaker over moeten stappen. Kan het ook anders? Jawel. De Zwitserse spoorwegen hebben zeer gedetailleerde noodscenario's voor alle mogelijke verstoringen op de plank liggen en kunnen eenvoudiger "bijsturen" zonder dat er veel chaos ontstaat. Een nooddienstregeling is niet nodig. Ook als er een meter sneeuw valt, bijvoorbeeld - wat in Zwitserland niet ongebruikelijk is. Waarom NS het niet doet zoals de Zwitsers? Dat zal NS zelf moeten beantwoorden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100