Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een paar uur te laat op je werk komt i.v.m het weer(geen treinen, bussen) zijn die uren dan voor jouw rekening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt er ook aan wat je hebt afgesproken. Maar je werkgever mag ervan uit gaan dat je op tijd komt. Je kan dus niet te laat komen door file, als die er altijd staat. Als het glad is, dan moet je eerder weggaan, en er rekening mee houden.
In geval van 'overmacht', dan moet je het met je werkgever bespreken. Overmacht zijn dingen die je niet kon voorzien/verwachten. In het geval van het weer: Als jij het niet verantwoord vind om met de auto te rijden, dan kan je verwachten dat busmaatschappijen het ook onverantwoord vinden en daarom niet rijden of vertraging hebben. Overmacht is echt als je onderweg bent en er gebeurt iets onverwachts wat je niet had voorzien(weg afgesloten, autopech, treinstoring.). Het beste kan je op zo'n moment je werkgever bellen en overleggen.
In principe is het dus voor jouw rekening, maar je moet wel een hele botte werkgever hebben die er geen rekening mee houdt. Waarschijnlijk zullen er wel meer mensen last van hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bij mij op mijn werk niet...Ik heb dan wel een heel schappelijke baas..daar hangt het dan ook vanaf!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat jezelf verantwoordelijk bent om er zorg voor te dragen dat je op tijd op je werk bent. Daarvoor ben je een overeenkomst ingegaan en alles wat anders is zal in overleg zijn met je werkgever
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de arbeidsvoorwaarden, maar in principe zijn die uren voor jouw rekening. Je werktijd begint op het moment dat je op je werk bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formeel zijn die uren voor eigen rekening. Maar, bij 'onmacht' zullen de meeste werkgevers daarin coulant zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom ze van de baas zijn rekening af moeten. Hij heeft dat weer toch niet besteld?
Begrijp wel dat je het niet leuk vind, maar uiteindelijk is het op tijd op je werk komen, je eigen verantwoording. Daar heeft het weer niks mee te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg niet uitbetaald als ik te laat ben, maar dat verschilt per werkgever. Als je wilt weten of jij uitbetaald krijgt als je te laat komt, dan moet je even kijken in de arbeidsvoorwaarden in je contract.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, redelijkerwijs wel. Waarom zou je werkgever moeten betalen voor jouw pech? Het is jouw verantwoordelijkheid om op tijd op je werk te verschijnen, en dus ook jouw pech als dat door overmacht niet lukt.

Ook al betalen sommige werkgevers zulke uren wel door, dat zijn ze absoluut niet verplicht. Enige uitzondering is als de werkgever volgens contract het vervoer naar het werk verzorgt (mensen ophalen met een busje) en daarbij in gebreke blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Sterker nog als je door staking of wat dan ook niet op je werk kan komen is dat jou probleem.

Ok dat was de harde echte kant.

De praktijk: een keertje te laat is geen probleem. Vaker reden voor een babbel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er ook aan of je prestatie-afspraken hebt met je baas. Als je te laat komt maar toch gewoon je targets haalt, kan er niets van gezegd worden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding