Hoeveel ruimte zit er tussen kruisende metrotunnels?

In diverse steden zijn er metrostations waar je kunt overstappen van de ene lijn op de andere lijn. Die beide lijnen kruisen elkaar dan. De ene lijn loopt dan bijvoorbeeld van noord naar zuid, terwijl de andere lijn van oost naar west loopt. De kruisende lijnen liggen natuurlijk op verschillende diepten.

Hoe groot is de afstand die in zulke gevallen tussen de kruisende metrotunnels zit? Ik doel op de vertikale afstand tussen de onderkant van de bovenste metrobuis en de bovenkant van de onderste metrobuis.

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Er is helaas bar weinig over te vinden. Ik snap wel wat je bedoeld maar een wel te vinden voorbeeld zijn de 'dive-unders'. Hier passeren 2 treinen elkaar danwel niet ondergronds maar wel door een naastgelegen spoor dat er onder door duikt. Dit komt redelijk in de buurt, de afstand zal niet meer zijn dan de brug zelf waar dan ook de bovenleiding aan hangt. De afstand zal ongeveer een meter zijn, dikte van de brug is wel behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan enorm verschillen. Wel eens in Londen geweest.
Daar ligt de ene tunnelbuis bijna 60 meter onder de grond en de ander wellicht net onder de weg.
Omdat diepe tunnels geboord zijn en ondiepe tunnels vaak gegraven is het geen doen om zo'n diepe tunnel omhoog te leggen om zo de perrons dichter bij elkaar te laten komen.
Veel informatie over metrolijnen en diepte vind je op de wiki pagina van de metro van Londen (en wellicht ook andere metro's). Hier staat ook uitgelegd dat vroeger tunnels gegraven werden (minder diep) en tegenwoordig geboord worden waardoor ze heel diep kunnen gaan en wat ook goedkoper is.
Kijk maar eens op de best wel goede wiki over de metro van Londen.