Stijgt het geweld in het openbaar vervoer nog steeds?

Hoe zit het met het geweld in het openbaar vervoer? Ik las dat het aantal geweldsgerelateerde incidenten in Rotterdam is gedaald. Maar is dit aantal in de rest van Nederland de afgelopen jaren toegenomen of gedaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens een artikel uit 2009, de meest recente gegevens die ik kon vinden:

Het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer neemt af in Amsterdam, Rotterdam en bij de NS, maar stijgt in het busvervoer in de provincies. Dat blijkt uit
cijfers van de vervoerbedrijven. De provincies hebben het streekvervoer uitbesteed aan commerciële bedrijven als Connexxion, Arriva en Veolia.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2011, uit een jaarlijks onderzoek onder reizigers hoe vaak zij iets hebben gezien oe meegemaakt.

"Reizigers in het stads- en streekvervoer maken in 2011 iets minder incidenten mee. Het gevoel van veiligheid is onveranderd t.o.v. van 2010. Kijken we terug naar 2005, dan is de veiligheid van reizigers nog verder verbeterd.

Iets minder reizigers in het stads- en streekvervoer hebben een incident meegemaakt (7,0% in 2011 t.o.v. 7,5% in 2010). Dat was overigens in 2006 nog 9,1%. Deze incidenten zijn onderverdeeld in vijf categorieën: mishandeling, bedreiging, diefstal, lastigvallen en anders. Reizigers worden, in lijn met voorgaande jaren, vooral slachtoffer van lastigvallen (3,0%), op afstand gevolgd door bedreiging (1,3%) en diefstal (1,1%). Mishandeling komt het minst vaak voor (0,8%). Het merendeel van de reizigers die in 2011 slachtoffer zijn geworden maakte eenmaal een incident mee."

Toegevoegd na 1 minuut:
Let op: dit is allemaal de mening/ervaring van de reiziger. Het zijn geen statistieken van politie of vervoersbedrijf.