Zijn er metro- en/of tramwegen in Eindhoven?

Hallo,

ik vroeg mij af of er metro- en/of tramwegen zijn in Eindhoven en in de buurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Nee, die hebben ze niet.
Ze hebben wel een treinstation van de NS.

Toegevoegd na 5 minuten:
Eindhoven is namelijk een groep kleinere gemeenschappen die door aan elkaar gegroeid zijn door de vele industrie die er gevestigd werd. Het had ook lange tijd niet echt het karakter van een stad en ook geen groot centrum. Het huidige centrum was het oorspronkelijke Eindhoven dat de stadsrechten kreeg.
De laatste jaren is er wel een enorme renovatie en aanpassing van de stad. Veel bouwactiviteiten en wijzigingen van de straatnamen.

Toegevoegd na 9 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_tramlijnen

en op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_metro-_en_sneltramlijnen

Zoals gevraagd de toevoeging. De blauwe woorden kan je aanklikken en dan krijg je meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu niet meer.

In Eindhoven is er wel een tram geweest, een stoomtram weliswaar maar toch.

Wikipedia:
"De tramlijn Eindhoven - Reusel is een voormalige tramlijn van Eindhoven naar Reusel via Eersel. De lijn werd geopend op 7 juli 1897. Tramweg-Maatschappij De Meijerij exploiteerde de lijn met een stoomtram. De Meierij ging in 1936 op in de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten.
Op 15 mei 1935 werd de lijn gesloten voor personenvervoer en op 10 januari 1937 voor goederenvervoer. De tramrails zijn opgebroken."

Zo is er in Eindhoven nog steeds een Tramstraat.
(En de 'a' in Tram wordt daarin uitgesproken met de 'a' van 'ham' en niet met de 'a' van 'jam'.)
Computoon
11 jaar geleden
Nee, Eindhoven heeft geen tram of metro. Er rijden bussen en treinen. Recentelijk heeft gemeente eindhoven het nodige geld gestoken in een project met automatisch rijdende bussen. Sommige routes zijn gelegd en bussen aangeschaft. Maar dit systeem werd niet veilig bevonden.
Ik wil hiermee aangeven dat Eindhoven wel naar oplossingen zoekt