Waarom staat de stationsklok altijd even stil voordat hij naar de nieuwe minuut gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is min of meer een maand geleden gesteld en beantwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/stationsklokken-gelijkgezet.26598

Het beste antwoord

De klokken van de spoorwegen hebben een speciaal uurwerk, dat door een "moederklok" wordt aangestuurd. Deze klok stuurt elke minuut een puls naar de andere klokken. De moederklok stond vroeger in Utrecht. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van een dienst van de KPN, die pulsen via de telefoonlijn verstuurt. Je kunt dat duidelijk zien aan de secondenwijzer: die draait in iets minder dan een minuut rond en staat dan kort stil, totdat de puls van de moederklok komt. Op dat moment verspringt de minutenwijzer één stap en gaat de secondenwijzer weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die wacht dan op de minuut-synchronisatie, dus dat die doormag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die klokken worden precies op de minuut gesynchroniseerd vanuit 1 centrale klok. De minuut zelf lopen ze op zichzelf. Om ze nu steeds gelijk te laten lopen, wachten die klokken op de tijdpuls vanaf de centrale klok en dan gaan ze weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen de klok-beambte op het NS-hoofdkantoor is bevoegd om iedere minuut de masterklokknop te bedienen. Vandaar dat er wel eens vertaging optreedt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
loopt gelijk met de atoomklok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ooit verteld dat alle stationsklokken centraal verbonden zijn. Op dat punt is de centrale weer verbonden met de atoomklok in...
Die de EXACTE tijd tot op de honderdste seconde aangeeft. De stationsklokken lopen allemaal iets sneller dan de exacte tijd wil om één seconde voor het hele uur even te wachten tot het precies het hele uur is: bij de ene stationsklok gaat dat wat sneller dan bij de andere. Omdat de klok iets harder loopt dan gemiddeld zal een stationsklok nooit achter raken of 'sneller moeten' maar op het hele uur wel de exacte tijd aangeven. Maar of het verhaal waar is???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een hele klim voor zo'n secondewijzer naar boven toe. Net als bergbeklimmers rust hij dan even uit en gaat aan de afdaling beginnen!