Utrecht CS: waar is spoor 6?

Op Utrecht Centraal heb ik heel wat keren staan wachten op de trein naar Rotterdam. In die tijd ging de Intercity altijd van spoor 5 of 7. Ik kon er altijd zó heenlopen, zonder op een bord te kijken, door de gelukkige omstandigheid dat spoor 5 en 7 aan weerszijden van hetzelfde perron zijn.

Heel handig, maar al jaren roept dat dezelfde vraag bij mij op: waar is spoor 6 dan gebleven?

Is spoor 6 verdwenen?

Loopt spoor 6 ergens ondergronds, onder het perron?

Is spoor 6 de Utrechtse variant van platform 9 3/4, te vinden door dwars door een barrière heen te lopen, om een magische stoomtrein te vinden?

Vragen, vragen...

Toegevoegd na 24 minuten:
Een aanvulling omdat ik merk dat niet iedereen de situatie goed in beeld heeft. Om het visueel te maken:

De situatie is *niet* als volgt:

PerronXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Spoor 5======================
Spoor 6======================
Spoor 7======================

De situatie is *wel* als volgt:

Spoor 5======================
Spoor 7======================

Er is dus geen plek voor spoor 6 als tussenspoor, want daar ligt juist het perron!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger was er een spoor 6, maar deze is er niet meer. Toegevoegd na 19 minuten: Ik heb een nieuwe link geplaatst. Daar staat een beter antwoord op :D Toegevoegd na 42 minuten: Eigelijk was het zo: spoor5=================================== Perronxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Spoor6===========]xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Perronxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Spoor7===================================

Bronnen:
http://www.inzichten.nl/mensenmaat/mensenm...

dat spoor is ontzichtbaar allen nederlandse harry potters kunnen in die trein stappen ;)

Een andere optie uit een discussie tussen kenners: Spoor 7 was ooit spoor 1, juist voor het stationsgebouw, toen de huidige sporen 4 en 5 nog niet waren doorgetrokken naar de oostzijde. De huidige sporen 1, 2 (later aangelegd) en 3, 4 en 5 waren toen de buurtsporen. Het was de bedoeling om spoor 6 later aan te leggen en dan ook hier een driesporige perronbak te hebben (6,7,8) net als de huidige sporen 9,10,11. Het aanleggen van spoor 6 is tot nu toe niet goed mogelijk omdat er zich nog oude kapspanten van de voormalige perronkap aan de westzijde bevinden. Het plateau boven de sporen en de trappartijen laten de aanleg wel toe en dit is ook nog steeds de bedoeling.

Bronnen:
http://www.stationsweb.nl/station.asp?stat...

Zie plaatje

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100