Utrecht CS: waar is spoor 6?

Op Utrecht Centraal heb ik heel wat keren staan wachten op de trein naar Rotterdam. In die tijd ging de Intercity altijd van spoor 5 of 7. Ik kon er altijd zó heenlopen, zonder op een bord te kijken, door de gelukkige omstandigheid dat spoor 5 en 7 aan weerszijden van hetzelfde perron zijn.

Heel handig, maar al jaren roept dat dezelfde vraag bij mij op: waar is spoor 6 dan gebleven?

Is spoor 6 verdwenen?

Loopt spoor 6 ergens ondergronds, onder het perron?

Is spoor 6 de Utrechtse variant van platform 9 3/4, te vinden door dwars door een barrière heen te lopen, om een magische stoomtrein te vinden?

Vragen, vragen...

Toegevoegd na 24 minuten:
Een aanvulling omdat ik merk dat niet iedereen de situatie goed in beeld heeft. Om het visueel te maken:

De situatie is *niet* als volgt:

PerronXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Spoor 5======================
Spoor 6======================
Spoor 7======================
PerronXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

De situatie is *wel* als volgt:

Spoor 5======================
PerronXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Spoor 7======================

Er is dus geen plek voor spoor 6 als tussenspoor, want daar ligt juist het perron!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stom, ik kom zo vaak op Utrecht CS, maar heb er nooit bij stilgestaan dat er geen spoor 6 is.

Het beste antwoord

Vroeger was er een spoor 6, maar deze is er niet meer.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb een nieuwe link geplaatst.
Daar staat een beter antwoord op :D

Toegevoegd na 42 minuten:
Eigelijk was het zo:

spoor5===================================
Perronxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Spoor6===========]xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Perronxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Spoor7===================================
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de bron, leuk dat anderen zich dit ook afvragen! Wel een opmerking: in de bron die je noemt, is de discussie nooit helemaal afgerond. Er wordt daar ook een theorie genoemd dat spoor 6 er nooit is geweest, maar wel gepland was. Wie oh wie kan uitsluitsel geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leuke bron +1

Andere antwoorden (3)

dat spoor is ontzichtbaar allen nederlandse harry potters kunnen in die trein stappen ;)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, ik kan er wel om lachen. :) Kom op mensen, het is maar een triviale vraag, geen zaak van leven of dood! Van mij +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
humor, +!
Een andere optie uit een discussie tussen kenners:

Spoor 7 was ooit spoor 1, juist voor het stationsgebouw, toen de huidige sporen 4 en 5 nog niet waren doorgetrokken naar de oostzijde. De huidige sporen 1, 2 (later aangelegd) en 3, 4 en 5 waren toen de buurtsporen. Het was de bedoeling om spoor 6 later aan te leggen en dan ook hier een driesporige perronbak te hebben (6,7,8) net als de huidige sporen 9,10,11. Het aanleggen van spoor 6 is tot nu toe niet goed mogelijk omdat er zich nog oude kapspanten van de voormalige perronkap aan de westzijde bevinden. Het plateau boven de sporen en de trappartijen laten de aanleg wel toe en dit is ook nog steeds de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijft evengoed de vraag, waar is spoor 16, dan wel 17?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Het is, zoals ik al aangaf, ook niet mijn antwoord, maar het was een ander licht op de zaak. 16 en 17 liggen misschien wel naast 15, aan de onderkant van de afbeelding, zonder perron. In principe moeten alle sporen wel een nummer hebben voor de verkeersleiding, alleen de sporen met een perron hebben natuurlijk ook een nummer op de kaart. Zo ligt 10 ook waarschijnlijk tussen 9 en 11.
Zie plaatje