Waarom zit er prijsverschil tussen een busrit van A naar B en dezelfde rit van B naar A?

Volgens http://www.9292ov.nl/ kost een busrit van Busstation Zuid naar de Prof. J.W. Dieperinklaan (beide te Utrecht) € 1,20. De terugreis, dus van de Prof. J.W. Dieperinklaan naar Busstation Zuid, kost € 1,14.

Geen verschil om je zorgen over te maken, wel iets om een vraag over te stellen: hoe kan het dat voor A-B een andere prijs geldt dan voor B-A?

Cryofiel
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Dat kan omdat de afstand anders kan zijn; bv eenrichtingsweg in de route of een van de vele rotondes in Utrecht die je 1/4 heen en terug 3/4 neemt. Ik had het zelf met de bus 66 naar Nieuwegein; heen €2,03 terug €2,07.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal! Ik heb zelf eens meegemaakt dat de bus, vanwege werkzaamheden, om moest rijden en betaalde toen ongeveer € 0,50 meer voor de rit.

Andere antwoorden (1)

Zo op het eerste gezicht lijkt het, of als de bus heen een andere route neemt, het tarief ook anders is. Maar dat is niet zo. Wat dat betreft is dit een mooi voorbeeld, want de meest logische busroute in dit geval is bus 138 naar Maartensdijk.

Heen gaat lijn 138 via Janskerkhof en Stadschouwburg (net zoals stadsbus 8) en terug via de Voorstraat en snijdt daarmee een flink stuk af. Toch komt dat nauwelijks tot uiting in de prijs.

Er is maar één reden dat je verschillende prijzen ziet, en dat is dat de OV site niet deugt. Plan eens een willekeurige stadsroute en je komt de meest onmogelijke reizen tegen, zoals 2 keer 5 minuten lopen en 2 keer overstappen, terwijl als je 3 minuten later vertrekt je helemaal niet hoeft te lopen en ook niet hoeft over te stappen.

Het is zelfs zo, dat als je je beperkt tot het ritje Busstation-Zuid-Dieperinklaan (dus alleen heenreis), je op verschillende tijdstippen met dezelfde bus (138) verschillenden prijzen ziet, en ook vreemde varianten.

Paar voorbeelden:
Lijn 138 - 1,27 en 1,20
Trein Utrecht Overvecht en dan bus 8 - 1,20
Bus 5 - 1,14
Alleen bus 8 - 1,27
En het kan zelfs ook voor 3,08 met de trein via Utrecht Overvecht en lijn 10 uitstappen bij de Juliusstraat.

Om het zelf nog eens te controleren: Kies de route Kleine Singel - Neude. Heen is een stuk korter dan terug, maar er zit geen enkele logica in de prijzen: je ziet prijzen van 95, 96 en 99 cent. Sterker nog: Eén halte verder lopen (van Kleine Singel naar Wittevrouwen) heeft geen enkel invloed op de prijs, en om het nog gekker te maken: van Wittevrouwen naar de Neude mag je niet met de bus: ze vinden dat je dat wel kan lopen, terwijl de busrit als alternatief (lopen van Kleine SIngel naar Wittevrouwen, en dan de bus) wèl wordt gegeven. Snap jij het nog? ;-)