Dat maakt de bus niet makkelijker,de bus is al gemakkelijk genoeg zo

JE kunt zo overstappen van de ene lijn naar de andere
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bus heeft vaak al voorrang.
in de meeste plaatsen hebben bussen een eigen baan, de zgn. busbaan. en in bijv. Arnhem een eigen (nood-gedwongen)baan ivm het electrisch.
de bus gaat her en der ondergronds, alhoewel meestal metro's ondergronds rijden (muv o.a. Rotterdam, waar delen van het traject ook bovengronds rijden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 voor jou Eleo,dit is de kleinste van mijn jongste Broertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amsterdam rijdt de metro ook deels bovengronds.
Ik woon in Almere, en hier heeft de bus een eigen baan, alles rijdt op tijd, niets op aan te merken!

Maar om nou een busbaan in Amsterdam te gaan bouwen lijkt me lastig omdat het natuurlijk al helemaal dicht gebouwd is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik was laatst in Roemenië en daar hebben ze elektrische bussen die op een eigen baan aan een bovenleiding lopen/rijden! En dit dan midden in een grote stad als Boekarest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was laatst in Roemenië en daar hebben ze elektrische bussen die op een eigen baan aan een bovenleiding lopen/rijden! En dit dan midden in een grote stad als Boekarest!
Op een aantal plekken hebben ze dat beter geregeld.

In de Braziliaanse stad Curitiba hebben ze een bussysteem geregeld die als een tram of metro rijdt. Frequent ( soms zelfs elke 90 seconden ) met bushokje- stations en vrije busbanen.

www.urbanhabitat.org/node/344

In een stad in Scandinavie rijden bussen als treinen , in een soort vrije baan. De buschauffeur hoeft niet eens meer te sturen.

In Nederland is Wubbo Ockels nog steeds bezig met zijn superbus project . Deze bus rijdt tot 250 km per uur op een vrije baan , maar hij kan ook door de straten rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal in de toekomst steeds vaker voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de overheid niet teveel in de bussen zal investeren dus ook de vervoersbedrijven zullen geen vaart achter ontwikkelingen zetten. De toekomst zit vooral in het snellere vervoer (ook over langere afstanden). Ik vermoed dat de metro's en treinen altijd meer prioriteit zullen krijgen dan de bussen. Busbanen aanleggen en tunnel(tje)s voor bussen kost vaak veel meer dan het opbrengt terwijl je met een sneller voertuig als de metro of de trein deze kosten kan verdelen over meer reizigers.

Zelf hoopte ik op een magneettrein maar door de crisis laat die vast nog even op zich wachten ;-)

Laatste opmerking: de waardering van de bus is bijna bij alle bedrijven een ruime 7,0 (zie de bron), dat is over het algemeen redelijk hoog en vergeleken met andere vervoersmiddelen als de metro is dit zelfs hoger. Omdat de metro toch ook veel gebruikt wordt vind ik dit een extra reden om te denken dat de overheid en bedrijven eerder zullen investeren in metro's en treinen dan in de bussen.