Staan treinen serie of parallel op de spoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op een rij dus in serie, bij parrallel zouden ze naast elkaar moeten staan. Toegevoegd na 1 uur: Je vraagt op het spoor, dus denk ik fysiek. Electrisch gezien staan ze zonder enige twijfel parallel.

Ik vermoed (dus ik weet niet zeker ) , dat ze paralel geschakeld staan, anders zouden ze m.i. te veel stroom aan het net onttrekken, en geen van alle kunnen rijden.

Elektrisch gezien staan ze parallel geschakeld: elke trein is met stroomafnemers op de bovenleiding aangesloten waarop 1500 V gelijkspanning staat (in Nederland). De stroomkring wordt compleet gemaakt door de geaarde spoorrails. Als treinen in serie zouden staan dan zouden de treinen tegelijkertijd moeten rijden of stilstaan, vergelijk de serieschakeling van kerstboomlampjes. Bij parallelschakeling kan iedere trein afzonderlijk meer of minder stroom trekken, ze zijn dan onafhankelijk van elkaar.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatiesysteem

Op een normaal traject in serie, want ze rijden achter elkaar. Op een station dan Parallel, want daar staan ze naast elkaar. Je kunt het ook anders bekijken: Ze zijn in serie, want als 1 trein uitvalt, dan vallen ze bijna allemaal uit, net een 'kerstboomlampjeseffect' !!! ;.P

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100