Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (4)

Op een rij dus in serie, bij parrallel zouden ze naast elkaar moeten staan.

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraagt op het spoor, dus denk ik fysiek.
Electrisch gezien staan ze zonder enige twijfel parallel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed (dus ik weet niet zeker ) , dat ze paralel geschakeld staan, anders zouden ze m.i. te veel stroom aan het net onttrekken, en geen van alle kunnen rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist bij parallelschakeling zal de stroom per trein die je toevoegt toenemen.
Bij serieschakeling loopt een enkele stroom door alle treinen, als je een extra trein aan de serie toevoegt dan moeten ze de spanning met elkaar delen - ze krijgen dan per stuk minder spanning.
Elektrisch gezien staan ze parallel geschakeld: elke trein is met stroomafnemers op de bovenleiding aangesloten waarop 1500 V gelijkspanning staat (in Nederland).
De stroomkring wordt compleet gemaakt door de geaarde spoorrails.
Als treinen in serie zouden staan dan zouden de treinen tegelijkertijd moeten rijden of stilstaan, vergelijk de serieschakeling van kerstboomlampjes.
Bij parallelschakeling kan iedere trein afzonderlijk meer of minder stroom trekken, ze zijn dan onafhankelijk van elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij een dieseltrein kan de machinist "gas geven", bij elektrische treinen regelt hij de stroom naar de motoren.
Als de treinen elektrisch in serie zouden staan dan zou per definitie de stroom door alle treinen van de serieschakeling gelijk moeten zijn.
Ik geef met mijn voorbeeld van de kerstboomlampjes alleen aan dat serieschakeling geen bruikbare optie is.
Op een normaal traject in serie, want ze rijden achter elkaar. Op een station dan Parallel, want daar staan ze naast elkaar.
Je kunt het ook anders bekijken:
Ze zijn in serie, want als 1 trein uitvalt, dan vallen ze bijna allemaal uit, net een 'kerstboomlampjeseffect' !!! ;.P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding