Ik wil graag treinmachinist worden. Wat moet ik hiervoor doen, qua opleiding etc.?

Ik zit in de vierde van het gymnasium. Mijn profiel is E&M. Ik zou graag willen weten wat ik precies moet doen om machinist te worden in Nederland.
Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Om treinmachinist te kunnen worden moet je eerst door een pittige selectiemolen, in deze selectieronde wordt je Psychologisch en medisch gekeurd, deze keuringen zijn vrij pittig! Als je goed gekeurd bent ben je er nog lang niet!

Na de keuring krijg je nog een arbeidsvoorwaardelijk gesprek en een toelatingstest, als dit alles goed gaat mag je deel nemen aan de opleiding voor treinmachinist.

In deze opleiding leer je alles over de spoorwegwet, seinenboek en voorschriften waar je je als machinist streng aan moet houden. Dit is erg veel theorie!

Naast je theorie volg je ook je praktijkdagen met een ervaren mentor, de mentor leert je alle kneepjes van het vak en begeleid je met je theoriekennis om te zetten in de praktijk.

Voordad je zelfstandig treinen gaat rijden ben je zomaar 1,5 jaar verder.

Bij de NS werk je als treinmachinist 36 uur per week met een uitstekend salaris (+ 20% onregelmatigheidstoeslag op je basis bruto salaris) ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn tot in de puntjes geregeld, zo heb je bv 60 vrije dagen per jaar!

Kortom: Top werkgever! maar je moet er wel wat voor doen om er te mogen werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
wow Voordad = voordat natuurlijk :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat over 60 vrije dagen per jaar?
Dat lijkt me sterk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ik zie het al; http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/hoe-wordt-ik-treinmachinist/ kopieer en plakwerk..

Andere antwoorden (1)

Hoi, de vooropleiding is niet van belang, ik werk zelf bij de NS en voor de tijd krijg je allemaal testen en gaan ze kijken of je geschikt bent. Als je door de keuringen bent gekomen krijg je de opleiding. De NS heeft een eigen opleidingscentrum voor de theoretische kennis maar ook een simulatiecentrum waar je met simulatoren aan de slag gaat. Met je mentor loop je de diensten mee en uiteindelijk mag je zelf gaan rijden. Dit eerst onder begeleiding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en wat je ervoor moet doen, solliciteren, www.werkenbijdens.nl .. je kunt ook op een andere functie solliciteren als er voor machinisten geen vacatures zijn, dan ben je binnen en kunt je intern verder solliciteren.. zeker als je jong bent is dat een betere basis.. er worden weinig hele jonge machinisten aangenomen..