Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft Volendam eigenlijk geen station?

Nick en Simon zeggen het in het meest recente spotje van de NS en terwijl dat net voorbijkwam vroeg ik me af waarom de NS nog niet op het idee is gekomen om een station aan te leggen in Volendam. Aangezien het immers een toeristische trekpleister van formaat is, lijkt het me commercieel zeer interessant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om de aanleg van een station te rechtvaardigen, zijn er voldoende reizigers nodig, die van het station gebruik gaan maken. Dit aantal toekomstige reizigers kan met bij benadering wel inschatten.

De aanleg van een station heeft echter ook nadelen. Ten eerste de kosten. Kosten voor de bouw van het station zelf, maar ook voor de aanleg van het spoor. Er zal een vertakking moeten komen vanuit Purmerend. Vanuit daar moet een geheel nieuwe spoorlijn aangelegd worden. Grond zal dan moeten worden aangekocht. Onteigeningsprocedures moeten gestart worden etc.

Tevens heeft zo'n nieuw station behoorlijk wat effect op de bestaande dienstregelingen.

Kortom, het wordt een heel ingewikkeld en duur verhaal, om Volendam aan een station te helpen. De baten wegen niet op tegen de lasten.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat er geen tram meer rijdt tussen Amsterdam en Volendam. Maar er gaan een heleboel bussen tussen Amsterdam en Volendam over een speciale busbaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou interessant zijn als er niet voldoende alternatieven zijn.

JE zit in 10 minuten op station Purmerend en er rijden echt een enorme massa bussen richting Amsterdam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding