Kan ik treinkaartjes declareren? Zie uitleg

Hoi!

ik ben sinds 6 oktober 18 geworden. Ik heb mijn OV-kaart netjes optijd aangevraagd en nu is de kaart pas vanaf 1 januari geldig evenals mijn studiefinanciering. Maar nu moet ik continu maandabonnementen halen voor trein en bus (Vanaf september). Ik betaal hier dus elke maand € 176,60 voor de trein en € 31,00 voor de bus. Bij elkaar gerekend is dat dan € 207,60. Aangezien ik fulltime student ben en maar een paar uurtjes in de week werk, heb ik te weinig inkomen om het te kunnen betalen aangezien ik ook studie en verzekering zelf moet betalen, mijn moeder heeft zelf te weinig inkomen en mijn vader is out of the picture.. Is er dan een manier om het geld (of deels) dan toch terug te krijgen? Of is die er niet en heb ik gewoon dikke vette pech?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb hier btw een hulpfonds voor moeten inschakelen omdat ik anders gewoon niet naar school kon gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik ben in januari jarig en moest tot april toen ook veel geld dokken, kreeg er niks van terug :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook, paar dagen na 1 januari jarig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeel is dat je ana de andere kant van de rit nog drie maanden mag uitzingen ; ze moeten nu eenmaal met peildata werken. Jammer, en soms heel erg zuur, maar helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, dan zou mijn voorkeur toch naar maanden gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft volgens mij te maken met de - eveneens driemaandelijks uitbetaalde - kinderbijslag. Ze krijgt namelijk omdat ze pas in oktober jarig is, nog wel tot en met december kinderbijslag. Pas DAARNA gaat de studiefinanciering in. (Een bedrag van 278.55 om precies te zijn ; niet genoeg dus voor de OV-kosten, maar je komt een heel eind). Zie http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/18_jaar/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit bedrag van 278,55 snap ik niet goed hoe je hier aan komt, aangezien dit afhankelijk is van erg veel factoren. Om je studiefinanciering te berekenen voor het jaar 2012 kijk je hier: http://www.ib-groep.nl/studiepunt/rekenprog/FIP112_S01.asp?jaar=2012&periode=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga even uit van het oudste / enig kind. Is ze de tweede, derde, vierde etc, dan is het bedrag uiteraard hoger. Meer factoren zijn daar niet op van invloed, of het moet haar eigen inkomen zijn vanaf haar achttiende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, ik denk dat jullie langs elkaar heen tikken.
Ik vermoed dat bartmill denkt dat je bedoelt dat de studiefinanciering 278,55 bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op die site, dan zie je de volgende factoren:
- Opleidingsniveau
- Woonsituatie (thuis zo te zien)
- Verzamelinkomen vader en moeder (in dit geval wss onder de drempel)
- Aantal kinderen
- Hoeveel ontvangen een beurs Het opleidingsniveau vergeet je dus nog totaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ C4th, inderdaad, denk dat Marleen het over kinderbijslag heeft haha. Niet eens opgevallen, vond het raar omdat het achter studiefinanciering stond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het - zie ook de link - inderdaad uitsluitend over de kinderbijslag die ze dit kwartaal nog ontvangt in plaats van de studiefinanciering.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je iets terug zult krijgen (helaas). Het werkt wel erg irritant dat je pas OV krijgt bijna 3 maanden na je verjaardag, maar dit komt omdat dit per kwartaal gaat. Omdat je 1 oktober nog geen 18 was, had je in dat kwartaal nog geen recht op de OV-studentenchipkaart. Vanaf 1 januari (het volgende kwartaal) wel.

Ik denk dus dat je pech hebt, maar je kunt altijd proberen contact op te nemen met de IB-groep.

Toegevoegd na 12 minuten:
Om je nog even een hart onder de riem te steken:

Aangezien je moeder weinig verdient en je vader uit beeld is, is het totaal inkomen van je huishouden waarschijnlijk onder de laagste drempel. Hierdoor zul je een maximale prestatiebeurs ontvangen, die samen met de standaard studiefinanciering als het goed is boven de €300,- uit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Contact opnemen met IB-groep heeft, helaas voor de vraagsteller, geen enkele zin. Omdat er nog over het kwartaal oktober-december kinderbijslag wordt uitbetaald voor haar, zal ze niks terug krijgen deze kaartjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, helaas is OV veel te duur in NL, al helemaal in dit soort gevallen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het allemaal per kwartaal was dat wist ik alwel! Dat ik met studiefinanciering waarschijnlijk boven de € 300 zit had ik nog niet echt over nagedacht. Dat doet mn dag toch nog een beetje goed haha! Thanks!

Andere antwoorden (2)

Kaartjes en bonnetjes bewaren. Dit kunnen aftrekposten zijn bij aangifte inkomstenbelasting.
12 jaar geleden
Nee, dit krijg je helaas niet terug.

De reden dat je pas je studiefinanciering in januari krijgt, is dat het per kwartaal gaat. Ook het stop zetten van de kinderbijslag gaat in kwartalen (de kwartalen lopen van Januari tot Maart, April-Juni, Juli-Augustus en Oktober-December). Overgaan van je kinderbijslag naar je studiefinanciering kan dus alleen op de eerste dag van het nieuwe kwartaal, nadat je het hebt stop gezet. Als je een MBO studie volgt, gebeurt dit pas vanaf je 18de (in tegenstelling tot bij HBO en Universitaire studies, waarvoor je eerder kan omschakelen als je dit op tijd regelt).

Als jij op 6 oktober dus 18 bent geworden, is dat helaas nét na de start van het kwartaal oktober-december. Hierdoor zul je pas op 1 januari je studiefinanciering krijgen. Dit is omdat je moeder nog kinderbijslag voor jou ontvangt voor het kwartaal oktober-december. Daarom vind de wet dat deze kosten voor het openbaar vervoer die je nu maakt, maar betaald moeten worden van het geld van de kinderbijslag. Zolang jij (of je ouders dan) nog kinderbijslag ontvangen heb jij geen recht op andere tegemoetkomingen zoals de studiefinanciering en studenten OV-jaarkaart.

Er zit dus niks anders op dan het openbaar vervoer zelf te betalen, helaas.