Ik snap de regels niet van de ov-kaart?

Had laatst een gesprek met iemand over de ov kaart.
Hij zegt dat het per kwartaal ingaat.
Ik word in januari 18 jaar en vraag hem begin deze maand al aan dus heb ik hem voordat ik 18 word.
Mijn vraag is, kan ik mijn ov-kaart dan meteen gebruiken?
Want volgens sommige mensen kan ik het dan pas in april gebruiken omdat dan het andere kwartaal begint. Maar je mag de ov-kaart toch meteen gebruiken als je 18 bent geworden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mij gaat de ov kaart in als je studiefinanciering ingaat, dus als jij in januari al studiefinanciering krijgt dan gaat ook je ov-kaart in.
Daar ga ik iig vanuit met de ov-kaart van mijn dochter, die kan nu ook nog niet gratis reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wat die mensen zeggen klopt. Jij hebt recht op studiefinancering vanaf het begin van het kwartaal dat volgt op jouw verjaardag. Als jij ín januari jarig bent, heb je pas vanaf 1 april recht op studiefinanciering (zie eerste link).

Je hebt recht op een ov-chipkaart vanaf het moment dat je recht hebt op studiefinanciering (zie tweede link). Als jij binnenkort je chipkaart ontvangt kun je alvast je abonnement aanvragen.

Deze kun je ophalen vanaf, in jouw geval, 15 maart (zie derde link). En je kunt er dan vanaf 1 april mee reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk: "Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering."
nee hoor je ov/kaart gaat van dag een in, mits je deze op tijd hebt aangevraagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet dus het gaat echt per kwartaal!!!!