Hoeveel windmolens zijn er nodig om in Nederland de treinen op windenergie te kunnen laten rijden ?

In mijn vorige vraag bleek dat een trein die optrekt 6 megawatt aan energie trekt . Dat zijn volgens mij al twee windmolens .
Maar je moet ook wat reserve inbouwen .

Er zijn plannen om over 12 jaar alle NS treinen op windenergie te kunnen laten rijden.

Zou iemand dit weten ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit was mijn vorige vraag over stroomverbruik trein:
www.goeievraag.nl/ampere-watt-stroom-trekt-loc/22753

Toegevoegd na 8 minuten:
Hyperlink naar vorige vraag werkt niet , ik snap niet waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De energieopbrengst hangt af van de hoeveelheid wind die een turbine vangt. Windmolens met een groot rotorblad vangen meer wind dan molens met een klein rotorblad. En hoe hoger de turbine, hoe meer wind deze zal krijgen. Windturbines worden daarom steeds groter. Tegenwoordig kunnen turbines een rotordiameter van 60 tot 70 meter hebben, en een ashoogte van wel 100 meter hoog. Zo'n turbine heeft een vermogen van rond de 1.500 kilowatt (= 1,5 megawatt).