Taxi's zijn vaak standaard (Duurder model auto, 5-deurs etc.). Maar mag ik met eender welk voertuig personen tegen betaling vervoeren? Deux-cheveaux?

Mag ik tegen betaling personen vervoeren in een stad in een voertuig, anders dan de 'gebruikelijke' taxi's? Stel ik wil een taxi beginnen en wil graag rijden met een Fiat-500, een Fiat Panda, een oude Volkswagen Kever, een Electrocar (Ja, dan dus voor een klant per rit)...? Wie weet daar meer het fijne van? Aan welke eisen moet een voertuig bijvoorbeeld voldoen? Mag ik een vaste ritprijs hanteren (Zoals de voormalige Treintaxi: € 5,- voor een rit binnen de stad)? Wie kan me verder helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij mag dat wel. Immers rijden er ook TucTucs rond als taxi. Je zult wel eerst een taxivergunning moeten hebben of het anders noemen: toeristische rondvaartauto oid. (maar daar zul je ook wel een vergunning voor moeten hebben).

voor taxi's bestaan er veel regels, doe eens navraag bij de gemeente hoe je dit het beste in kan vullen, leuk idee trouwens.

Minimumtarieven zijn niet vastgesteld, maximumtarieven wel. (zie de bron) Allereerst zal je wel de nodige vergunningen moeten hebben. Vervolgens zal je -als je geen snorder bent, maar officieel taxi- investeringen moeten doen en een bepaald inkomen willen verdienen. Zoals gemeld zullen de meeste klanten er niet zo van gecharmeerd zijn als ze zich dubbel moeten vouwen in een Fiat 500. Dit nog los van de mogelijkheid de nodige bagage te kunnen vervoeren. Als zelfstandig taxichauffeur ben je ondernemer en wordt je geacht winst als oogmerk te hebben. Dat gaat met extreem lage tarieven niet lukken. Daarnaast maakt het type auto niet zo heel veel uit als je de afschrijving kunt omslaan over 60.000 tot 100.000 (is een gok) kilometer per jaar. De factor arbeid / inkomen, inclusief verzekeringen, sociale lasten etc. zullen de grootste kostenpost zijn. Dus...ja mag, maar lijkt me weinig zinvol.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ta...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100