Waarom hebben bussen geen gordels ?

Als die betrokken raken bij een ongeluk heb je toch veel meer kans om door de bus te vliegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag,helaas weet ik het antwoord niet

Antwoorden (7)

Moderne touringcars hebben wel gordels. Stads- en straabussen niet omdat mensen daar vaker in en uitstappen.

Toegevoegd na 11 minuten:
straabussen zijn natuurlijk streekbussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Veilig Verkeer Nederland zou het mensen juist afschrikken om het openbaar vervoer te nemen. Ook zouden dan staanplaatsen niet meer mogen, en dat kost passagiers. En dat is toch belangrijker dan veiligheid he?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij navraag GVB: Stadsbussen rijden meestal niet sneller dan 50 km per uur, in de bus (Tram, Metro) geen gordel nodig.
Bij navraag ConneXXion Streekbussen: Streekbussen rijden in het algemeen niet harder dan 80 km per uur. Een aantal chauffeurs zou wel willen dat er gordels gedragen werden, maar kan het niemand verplichten.
Bij navraag Touringcar-maatschappij: Bij de buitenland-ritten is de gordel verplicht, maar dat wordt niet altijd nageleefd. Dat ligt aan de touringcar-maatschappij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de wetgever heeft bepaald dat gordels in bussen voor stads- en streekvervoer niet verplicht zijn. Gevraagd naar de motivatie daaromtrent antwoordt een woordvoerder van verkeer en waterstaat: ,,De reden is puur praktisch. In stads- en streekvervoer wordt zo vaak in- en uitgestapt, het is niet te handhaven en leidt tot vertragingen.'' .
En dus verschuilt het busbedrijf zich in dezen achter de wet. Want het is natuurlijk een aanzienlijke kostenbesparing, bussen zonder veiligheidgordels. Het zou de busbedrijven sieren als ze hun verantwoordelijkheid zouden nemen, en deze gordels in ieder geval zouden aanbrengen, desnoods zonder verplichten. Zodat je als individu tenminste de keuze tot dragen hebt, nu heb je deze niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is 't enige juiste antwoord: omdat 't (nog) niet verplicht is.
95% van alle bedrijven laat elke (veiligheids/milieu)voorziening weg als die niet verplicht is. Daarom is een markteconomie alleen te verdedigen als je tegelijkertijd stelt dat de overheid zeer streng moet zijn en goede regels moet opstellen, controleren en vooral zwaar bestraffen bij overtreding. Maar ja, eigenlijk heb je dan geen echte markteconomie meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toerbussen hebben wel degelijk gordels en die zijn ook verplicht (als houden maar weinig mensen zich daar aan).

Bij lijnbussen is het niet praktisch. Het gros van de ruimte in lijnbussen zijn staanplaatsen. Die zou je allemaal af moeten schaffen als je mensen in de gordels wil hebben en die mensen dwing je dan wel om een andere vorm van vervoer te nemen (dat of je moet zoveel bussen gaan inzetten dat het zwart ziet van de bussen op de weg) en omdat er veel minder mensen in een bus gaan zal een buskaartje ook een stuk duurder moeten worden (waardoor je dus nog minder mensen in de bus krijgt). Het is ook niet te handhaven. Als je als chauffeur eerst moet wachten tot die passagier die net voor 2 haltes is ingestapt de gordel om heeft voor je kan vertrekken en daarna weer moet wachten tot die passagier zich uit de gordel gewurmd heeft om de bus te verlaten dan mag je de reistijden voor lijnbussen wel vertienvoudigen.

Daarbij gebeuren er in Nederland maar heel weinig (noemenswaardige) ongelukken met lijnbussen. Ze moeten ook zo vaak stoppen dat ze niet echt veel vaart kunnen maken op die plekken waar veel ongelukken gebeuren. Bij ongelukken met lijnbussen is de schade overigens doorgaans niet zo bijzonder groot (zowel materieel als gewonden) doordat ze veel minder vaart maken en meer afstand houden om geleidelijker te kunnen remmen (anders vliegen je passagiers door de bus heen bij iedere halte en dat krijgt een chauffeur zeker te merken.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Resumerende,kwestie van centjes dus! Streekvervoer met gordels minder passagiers,dus minder inkomsten!Voor stadsvervoer geldt uiteraard hetzelfde.