Op 9292: wat is het verschil tussen prijs en ritprijs op saldo??

Als je een OV-advies opvraagt staat op de eerste pagina een prijs. Als je doorklikt naar Alle Kaartsoorten is de reis opeens duurder (?!).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij niet hoor. Geef anders even aan welke reis je hebt ingevoerd? Dan kunnen we het precies reproduceren. Ik heb nu Breda - Utrecht CS ingevoerd, en dat is op zowel de eerste als de 2e pagina €14,- , en €8,40 met korting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik keek van Hengelo nr Zutphen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrek je hebt gelijk.
Blijkbaar kost het op saldo meer dan wanneer je een los kaartje koopt?...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat snap ik dus niet? Dit is het twintigste wat ik niet snap van de chipkaart!

Het beste antwoord

Ik heb het even nagezocht, en het klopt.

De oorzaak is dat met de OV chipkaart de prijs altijd rechtstreeks is berekend op basis van het aantal kilometers.

De prijzen van treinkaartjes zijn veel meer gebaseerd op gemiddelden, en dan vervolgens ook nog eens afgerond.

Zie het forum van het programma Kassa van de VARA over vragen hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op pagina staat: enkele reis 7,60
https://lh3.googleusercontent.com/-3mCmwO5uGbk/TiaizO-f1KI/AAAAAAAAALo/Ks61_J7AnKE/s679/Screen+shot+2011-07-20+at+11.40.33+AM.png

Op pagina 2 staat: enkele reis 7,60
https://lh6.googleusercontent.com/-fa4i2Oy9XlE/TiaizRRupwI/AAAAAAAAALs/V839yT5pp7s/s654/Screen+shot+2011-07-20+at+11.40.58+AM.png

Op pagina 3 staat (OV-chipkaartprijs): enkel reis: 8,01
https://lh6.googleusercontent.com/-haQYucr8q28/TiaizAhDw7I/AAAAAAAAALk/4INNqTq0j3w/s576/Screen+shot+2011-07-20+at+11.41.06+AM.png

Als je de prijs van de OV-chipkaart bedoeld dan kan het kloppen dat die afwijkt. In dit geval betaal je iets meer maar bij een andere treinreis dan weer iets minder. De kilometers zijn anders berekend.