Mag je met de auto mensen afzetten bij een bushalte?

Gaat om bushalte Lage Geeren, Amersfoort (is een langgerekte strook naast de Rondweg).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
59K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boete gehad? Of alleen boze gezichten/woorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie boven, theorievraag!!!, maar waarom je vraag over deze specifieke locatie??

Het beste antwoord

Bij bushaltes is het niet toegestaan stil te staan.

* als de bushalte is aangegeven door een blokmarkering, dan mag je niet stilstaan bij deze markering
* als er geen blokmarkering is aangebracht, dan mag je niet stilstaan 12 meter voor en 12 meter na het bushaltebord.

Het is wel toegestaan om direct iemand in of uit te laten stappen mits je hierbij geen lijnbus hindert. Veel mensen denken dat als je iemand in of uit mag laten stappen, dat het ook is toegestaan om te laden en te lossen. Laden en lossen mag echter niet, je mag alleen even snel iemand in of uit laten stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gratis theorie site is heel goed voor dit soort vragen. +1
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geldt iemand snel in en uit laten stappen voor beide situaties?

Andere antwoorden (4)

Voor zover ik herinner uit mijn theorieboekje mag je er wel mensen afzetten. je mag er niet blijven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag alleen zijn buschauffeurs niet de mensen die je daar dan moet tegenkomen. Gisteren nog op zeer afgressieve wijze klemgezet door zo iemand die op 20 cm van de zijkant van mijn auto zijn deur open deed zodat iedereen gedwongen werd vlak langs m'n auto af te lopen. Gelukkig kreeg hij de opmerkingen naar zijn hoofd en waren de mensen die uitstapten kwaad op hem, en niet op mij.

Dus pas wel op als je het doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen mag niet bij een bushalte, tenzij je mensen afzet. Dus het antwoord is `ja´.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ook niet méér dan dat. Je mag wel stoppen om iemand in of uit te laten stappen, maar bijvoorbeeld niet om te laden en te lossen. Ook niet een beetje te laden en te lossen. Ook niet even de achterbak opendoen om de bagage van degene die je afzet eruit te pakken. En ook niet even uitstappen om afscheid te nemen van degene die je afzet.

Wat óók niet mag, en volgens mij is dat de situatie waar jij het over hebt, is een busbaan op rijden en daar stoppen. Of er ook een bushalte aan die bushalte is, maakt dan niet uit. De busbaan is verboden gebied voor particuliere automobilisten.

Toegevoegd na 48 minuten:
Wat ik natuurlijk wilde zeggen: of er ook een bushálte aan die busbáán is, maakt dan niets uit.