Alle stationsklokken krijgen een centrale puls die de minutenwijzer één minuut verder zet. Die puls komt van een centrale klok. De secondewijzer draait min of meer los van deze puls. De uurwijzer wordt door de minutenwijzer bewogen.
Als het zomertijd wordt, worden er gedurende een uur , twee keer zoveel pulsjes gegeven als normaal ( elke 30 seconden ) , en dat gebeurt om 2 uur s'nachts. De klok loopt dan twee uren verder . Om 3 uur s'nachts is het dan 4 uur geworden.

Als het wintertijd wordt, dan worden er half zoveel pulsjes gegeven gedurende twee uur. Om vier uur s'nachts is het dan 3 uur geworden . De minutenwijzer gaat dan maar 1 maal in de twee minuten vooruit.

Niemand merkt het , behalve als je met de nachttrein reist en je ziet de klokken op de stations raar lopen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ergens in Nederland hangt een centrale atoomklok. Deze klok stuurt alle andere NS-klokken in het systeem aan. Ook zomer- en wintertijd wordt in dit systeem gereguleerd. De klokken worden per vaste tijdseenheid verzet (meestal 1 minuut). Er wordt een impuls afgegeven van de centrale klok naar de andere klokken via een netwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even ter aanvulling, de secondewijzer draait helemaal los van de rest.
Als de secondewijzer met een puls gestuurd zou worden dan gaan er dus 60 pulsjes per minuut door het netwerk. Aangezien het op de seconde gelijklopen van de klokken niet echt nodig is, doen ze dat dus niet. Ook omdat dat het netwerk onnodig zou belasten.

Het precies op tijd laten lopen van de secondewijzer is niet mogelijk omdat factoren zoals temperatuur en vochtigheid de snelheid beinvloeden. Je krijgt dan de situatie dat bij slechte omstandigheden de secondewijzer nog niet boven aan is en de minutenwijzer al een minuut verspringt. Dan loopt die secondewijzer na een tijdje helemaal niet meer synchroon en zou dus geen nut hebben.

Dat probleem wordt opgelost door de snelheid zo te kiezen dat de secondewijzer altijd eerder boven aan is dan dat de minutenwijzer verspringt.
Dat is dus de reden dat je de secondewijzer even ziet stoppen als hij boven aan staat. Bij de puls die de minutenwijzer een stapje verder zet krijgt de secondenwijzer die puls ook en mag hij weer verder gaan.

Waarom dan uberhaupt een secondenwijzer?
Ik denk dat psychologisch is, mensen zien graag dat de tijd doorgaat als ze ergens op moeten wachten en de secondenwijzer laat dat zien.
Als je alleen een minutenwijzer (en urenwijzer natuurlijk) ziet die af en toe verspringt dan kijk je vaker op de klok en als je te snel bent en er is (nog) niets verandert dan wordt je daar ongedurig van en krijgt gedachten als " schiet nou eens op".
Ik denk dat je daar met een (zij het onnauwkeurige) secondenwijzer minder of geen last van hebt.