Waarom is de minimumleeftijd, waarbij een volwassene een kind in een trein mag meenemen tegen een railrunnerkaartje, 19 jaar?

Kinderen tot en met 11 jaar mogen met een railrunnerkaartje en een begeleider van 19 jaar of ouder met de trein een dag lang het gehele land doorreizen.
Vanwaar de minimumleeftijd van 19 jaar?
Volgens mij is dit de enige privilege die je krijgt als je 19 jaar wordt. Dit in tegenstelling tot je 18e verjaardag, die bol staat van de extra privileges.
Wat is de achterliggende gedachte van deze vreemde regel?

Deze vraag heeft ook een persoonlijk tintje. Als tienjarig jongetje was ik naast mijn railrunner, slechts in het bezit van mijn broer van achttien lentes jong.
De conducteur kwam hierachter en... ik heb werkelijk geen flauw idee wat de sanctie eigenlijk was. Wat ik wel weet is dat de bioscoopfilm, waarnaar we onderweg waren, niet in gevaar is gekomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk moet je hiervoor bij de NS zijn, maar ik vrees dat de klantenservice het ook niet weet.

In Nederland ben je op je 18e meerderjarig en handleingsbekwaam, maar pas op je 21 onafhankelijk (van je ouders). Ik neem aan dat de NS een soort middenweg heeft gezocht om ergens de grens te trekken, maar verder is het en aparte regel.

Er zij op je 19e nog meer rechten. Je kan taxichauffeur of verkeersleider worden. Pas op je 21e mag je treinmachinist worden. maar dan mag je broertje helemaal gratis mee ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord:)
Ik dacht dat er helemaal geen antwoord meer zou komen op mijn vraag...
En de bijgaande website is ook wel interessant. Ik wacht het nog even af, maar waarschijnlijk wordt dit een +11.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook a voor je gegeken of de NS een e-mail adres had. Het enigste dat je kunt doen is een brief schhrijven.