Mogen mensen gewoon foto's van je maken in de trein, als zij een foto willen van de treinreis en jij staat er toevallig ook op?

Als zij een foto willen maken van de treinreis en je staat er dan toevallig ook op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn volkeren die niet willen dat je ze fotografeert mdat zij het idee hebben dat je dan hun ziel steelt. Wat vind je daar dan van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Zondag: in het buitenland accepteer ik het feit dat mensen niet op de foto willen: die geven dat meestal duidelijk genoeg aan. Nienke: In Nederland kun je overal gewoon foto's maken, zonder je zorgen te hoeven maken dat er mensen op staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vinden je gewoon knap

Antwoorden (4)

Ja dat mag zo langmaar duidelijk is op de foto dat jij niet het beoogde onderwerp bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dat als je er niet op wilt dan draai je je gezicht weg of ga je even uit beeld ?
12 jaar geleden
Het mag wel, een foto met iemand erop publiceren is een tweede. Het is namelijk gewoon een openbare ruimte, en daar mogen foto's gemaakt worden alsmede video opnames gemaakt worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Portretrecht
Portretrecht is van toepassing voor zover de geportretteerde duidelijk het hoofdonderwerp van de foto is. Bij opdrachtfotografie is dat natuurlijk logisch. Je hebt toestemming nodig van de geportretteerde voor publicatie en omgekeerd heeft de geportretteerde jouw toestemming nodig. Meestal regel je dat van tevoren in een (model)overeenkomst.

In alle andere gevallen zijn geportretteerden (bijv op straat of bij een feestje) redelijk vogelvrij, mits ze niet het enige hoofdonderwerp van de foto zijn. Toestemming vragen is niet verplicht, maar geldt als fatsoensnorm. "Vogelvrije" geportretteerden kunnen nog wel een beroep doen op aantasting van de persoonlijke levenssfeer. Maar rechters gaan daar niet makkelijk in mee, zeker niet als de foto's in het openbaar gemaakt zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als laatst voeg ik nog een bron toe. Dit is een zeer interessante publicatie over dit onderwerp, eigenlijk gericht op nieuws fotograven. Het werk heet, vrijheid van nieuwsgaring. Zeker een aanrader voor alle soorten fotograven die foto's maken in publieke ruimtes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid en duidelijk antwoord. Die link naar portretrecht heb ik al heel lang bij mij favorieten staan, omdat dat onderwerp onder fotografen natuurlijk steeds terug komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je zou in principe als iemand een foto maakt bezwaar kunnen maken, en zodra je hem online of ergens gepubliceerd vind degene die dat gedaan heeft aangeven. Ikzelf vind het ook soms best vervelend om op foto's te staan van mensen die ik niet ken. Het beste wat je kunt doen is je hoofd afdraaien / hand voor je gezicht / weg lopen.
Natuurlijk is dat niet strafbaar wow als je het niet wilt dan zeg je het even en gaat even aan de kant zodat ze een andere kunnen maken. Kijk maar naar wegmisbruikers die mogen jou ook filme als jij dat niet wilt pech tja je gezicht word uiteindelijk wel wazig gemaakt enzoo