Een OV-chipkaart kun je op internet kopen of bij de verkoop en oplaadpunten. Deze moet je nu al in Rotterdam bij de metro gebruiken maar ook al in verschillende andere grote steden.
Een kwestie van je kaart voor een scanner houden en dan wordt het geld van je kaart afgehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie Bron, daar staat alles in wat je wilt weten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het komt erop neer dat je die kaart kunt bestellen via het Internet, of ter plekke kunt kopen - aan het loket of uit de automaat. Er zijn wegwerpkaarten en blijvende kaarten - dat verschl zal duidelijk zijn.

Als je een persoonlijke kaart neemt, kun je die kaart automatisch laten opladen als het saldo te laag wordt. Je kunt dan reizen zonder na te denken - steeds als je saldo te laag wordt, wordt er automatisch een bedrag van je bankrekening afgeschreven om je saldo aan te vullen. Heel makkelijk, maar je moet die kaart dan natuurlijk niet verliezen.

Bij een anonieme kaart werkt dat automatische blijladen natuurlijk niet. Die zul je moeten blijladen door hem in een opwaardeerautomaat te stoppen - zeg maar net zoals bij je chipkaart.

Dan het reizen: houd bij het betreden van het station je kaart tegen de lezer. De lezer zal Piep zeggen en er zal een tekst in het beeldschermpje verschijnen. Dan gaan de poortjes open zodat je het perron op kunt lopen.

Bij het verlaten van het station houd je opnieuw je kaart tegen de lezer. Weer Piep en tekst, en je bent klaar.

Vergeet je je kaart tegen de lezer te houden bij het begin van de reis, dan krijg je zere knieën omdat de deurtjes niet opengaan.

Vergeet je je kaart tegen de lezer te houden bij het einde van de reis, dan gaan de deurtjes toch gewoon open (dat moet van de brandweer, veiligheidseisen), maar dan ben je niet uitgechecked. Het systeem heeft dan geen idee hoe ver je bent gereisd, want je bent "kwijt". Het systeem zal dan het maximale bedrag van je kaart afschrijven. Het is dus in je eigen belang erop te letten dat je ook aan het einde van je reis die Piep hoort en die tekst in het schermpje ziet.

Twee keer oefenen, en het werkt supereenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wederom, mooie duidelijke uitleg +1
ik heb voor de ns gewerkt en weet er helaas ales van.
ik werke er in de invoerijd een jaar of 2 geleden.
kopen kan je op station opladen idem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou het kort en verwijs je naar de bijgevoegde link van de RET. Staan volgens mij alle antwoorden die je maar kan verzinnen.