Waarom worden sommige treinlijnen bereden door bv. Veolia treinen en de meeste zijn gewoon van de NS?

alvast bedankt voor de antwoordgever.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De NS rijdt op het hoofdrailnet, zie ook de linkjes.
Net zoals bij busvervoer worden er concessies verleend voor het treinvervoer. Het hoofdrailnet wordt zo belangrijk beschouwd, dat het landelijk wordt aanbesteed. De overige spoorlijnen worden provinciaal aanbesteed. Sommige spoorlijnen worden zelfs 'vertramd', er rijdt nu een tram waar vroeger een trein reed. Dit is onder andere bij de Zoetermeer Stadslijn gebeurd en zal gebeuren bij de spoorlijn Zwolle-Kampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veolia heeft de rechte van bepaalde trajecten verworven die de ns niet meer interessant vond. Het gaat hier meestal om regionaal vervoer over het spoor

Toegevoegd na 1 dag:
Op die plaatsen vond de ns dat er te weinig passagiers waren. De ns is voor landelijk vervoer en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de lokale overheid maar onder de regering. Lokale overheid zijn de provincies en de stadsregio’s als het over vervoor gaat. Zoek eens onder ROCOV en je zult de vertegenwoordigers vinden van de bevolking om met de lokale overheden te praten over het lokale vervoer dus stadsregio’s of provincie.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Op die plaatsen vond de ns dat er te weinig passagiers waren. De ns is voor landelijk vervoer en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de lokale overheid maar onder de regering. Lokale overheid zijn de provincies en de stadsregio's als het over vervoor gaat. Zoek eens onder ROCOV en je zult de vertegenwoordigers vinden van de bevolking om met de lokale overheden te praten over het lokale vervoer dus stadsregio's of provincie.