Waarom moet ik bij het overstappen van bus naar bus in- en weer uitchecken?

Ik blijf met dezelfde busmaatschappij reizen maar moet wel in- en uitchecken als ik van de ene naar de andere lijn overstap. Reis ik met de trein, dan hoeft dat niet als ik van de ene in de andere NS-trein stap. In mijn ogen is dit onlogisch, waarom kan hier niet één lijn in getrokken worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Dit is ivm met controle. Bij NS werkt het systeem opstart bedrag + totale lengte van route. Idem bij metro. Bij bus/tram is om zgn grijs rijden uit te sluiten ('s ochtends inchecken en dan de hele dag rondreizen, met de suggestie dat het nog steeds een enkele reis is) gekozen voor een code per bus of tram. Daarom opnieuw in en uitchecken.

Wat ook meteen het grote probleem van de OV chip inhoud. Rij je een route welke door twee verschillende bus bedrijven wordt uitgevoerd. Ben je met de strippenkaart goedkoper uit dan met de OV chip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste klopt niet. Ik reis met de GVU van mijn huis naar het station, en dan in Amersfoort met de Connexxion naar mijn werk. Zit de reis mee, dan geldt mijn rit met Connexxion als overstap, net als wanneer ik zou overstappen op een GVU-bus. Dit werkt dus gewoon tussen twee verschillende busmaatschappijen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GVU en Connexxion zijn nog 1 bedrijf. (consessie stad Utrecht gaat over naar Qbuzz). Maar in noord Nederland (consessie QBuzz, Connexxion en Arivva) is om deze reden invoering chipcard voorlopig uitgesteld. Overigens is volgens mij op zaterdag in Utrecht het 'winkelkaartje' te prevereren boven de ovchip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overstaptijd is 35 minuten, als je binnen die tijd overstapt, betaal je niet het instaptarief. Doe je er langer over, dan betaal je wel dat instaptarief.
En die aanbesteding moet overgedaan worden, dus of het Qbuzz blijft is de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: door die overstaptijd is het ook goedkoper nog gewoon te stempelen als je snel even heen en weer moet, op je strippen kun je binnen een uur gratis terug, bij de chipkaart betaal je dan altijd nog een bedrag.

Andere antwoorden (1)

Wanneer je bij een treinstation in checkt is jouw eindbestemming voor het systeem niet bekend, je checkt namelijk niet in voor een bepaalde trein (bijv. de trein naar Utrecht) maar voor een bepaald station.
Daarom kan je rustig overstappen op een station zonder eerst uit en dan weer in te hoeven checken, je eindbestemming en dus het bedrag wat je moet betalen wordt bekend zodra je daar dus uitcheckt.

Bij een bus check je echt voor een specifieke lijn in met een vooraf bekende eindbestemming. Als je dan niet uitcheckt dan betaal je tot aan de eindhalte van die lijn.
Daarom moet je voor overstappen op een verschillende buslijn wel eerst uitchecken en dan op de nieuwe lijn weer inchecken.