Wat is het nut om de strippenkaart in Zuid Holland nog niet af te schaffen in relatie tot fraude met OV chipkaart?

De strippenkaart in Zuid Holland wordt een maand later afgeschaft dan gepland ivm het frauderisico van de OV chipkaart.

Iemand die met de OV kaart wil frauderen laat zich toch niet tegenhouden omdat de strippenkaart nog bestaat? En iemand die nog een strippenkaart koopt, heeft niet de intentie om de OV chipkaart te frauderen. Wie legt mij de link tussen het besluit en de achterliggende gedachte uit?

13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Strippenkaart is veel meer gevoelig voor zwartrijden en fraude met OV chipkaart gaat niet op grote schaal gebeuren. Peanuts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Maar dit antwoord is dan toch juist reden om de strippenkaart zo snel mogelijk af te schaffen?
paulus811
13 jaar geleden
Nou die min is niet van mij, dus ik zet er wel een + tegenover. Een min zonder toelichting vind ik flauw.
Er is een deel van de bevolking die over de grens getrokken moet worden. Dat willen ze niet forceren als er een kans is dat het hele systeem nog op de schop moet vanwege fraude; Dit is om te voorkomen dat de twijfelende tegenstander niet helemaal een antipathie ontwikkeld ('Getver, moet ik nui echt met een kapot systeem gaan werken? Voor je het weet kan iedereen ook mijn persoonsgegevens uitlezen' idee)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het nut ook niet: de fraudegevoeligheid van de OV-chipkaart is alleen op te lossen door een goeie chip in die kaart te gebruiken, en zolang men daar geen geld voor over heeft zal de fraudegevoeligheid blijven bestaan.
En binnen een maand komt er echt geen beslissing de chip te vervangen plus de uitvoering daarvan.
Dus het is een beetje cosmetisch, dat uitstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Jelle het dichtst bij de waarheid zit.

Er is geen enkele reden om de strippenkaart als minder fraudegevoelig te bestempelen maar mensen gebruiken de kaart al jaren als betaalmiddel en het idee is dat die betrouwbaar is.

Aan de andere kant is er een OV-chipkaart die "afrekent als je langs loopt" hetgeen voor veel mensen al heel bizar is. Denk niet alleen aan ouderen, ook aan bezoekers en kinderen.. Zelfs mijn zoon van 10 liep de eerste keer drie keer langs om het lampje aan te zien gaan.. cool! ait!

Als een systeem bovendien erg gevoelig blijkt te zijn voor fraude komt er een nieuwe dimensie naar boven. In dit geval is er slechts 1 manier aan het licht gekomen om de kaart (bij een controle) als "actief" weer te geven zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden. Er is helemaal niets gezegd over het sneller rippen van de kaarten van gewoon betalende burgers. Toch is men daar direct bang voor. Tel daarbij op dat OV-chip gebruik iets duurder lijkt te zijn dan de strippenkaart (alleen al omdat je elke keer ziet wat je hebt verbruikt) en mensen hebben een extra reden om huiverig te zijn..

Het inmiddels miljoenenverslindende systeem is al voor aanvang failliet. De minister stelt terecht dat vervoerbedrijven hun zin niet mogen doordrammen om burgers aan de kaart te helpen. Ik denk ook dat er voorlopig nog geen nieuwe betrouwbare kaart voorhanden is. Die gaan we dus in ieder geval niet verplicht stellen. Soort van "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald".

En stel je voor, OV wordt gratis in Nederland. Geen controleurs meer, geen bonussen voor bestuurders van OV-bedrijven, geen fake marktwerking maar gewoon een overheidsdienst die moet presteren. Meer treinstellen op het spoor in de spits (vooral op de korte trajecten) zodat (bijna?) iedereen kan zitten en in ieder geval aan boord kan.. Maar dan is geen enkele kaart meer nodig!!

Ik heb december een plan ingeleverd bij minister Schultz. Een plan voor het oplossen van alle files in 2011. Niet onrealistisch maar wel out of the box.. Behalve structurele maatregelen over aanpassen van het rijgedrag natuurlijk ook veel nieuwe werken en GRATIS OV! kijken of onze volksvertegenwoordiging en ambtenaren daar mee aan de slag willen..

Maandag al mijn gesprek op het ministerie. Ik denk dat de minister daarom het verplicht invoeren van de OV-chipkaart heeft uitgesteld..

ik schreef een liedje waarin mijn boek met fileoplossingen ook even in beeld komt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En op welke manier was deze lap tekst een antwoord op de vraag?
paulus811
13 jaar geleden
1been, ik vind de toelichting op de fraudegevoeligheid van de chipkaart en daarmee gepaard gaande moeilijke acceptatie van de reiziger niet zo'n verkeerd antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ov chip een beetje duurder...
met de strippenkaart betaal ik 1,79 naar Zuidplein, met de OV chip is dat inmiddels 2,35 of meer. (iedere keer ander bedrag voor zelfde afstand)
En dat mensen nu zien wat het kost... juist niet. de meesten kijken niet op het schermpje, maar laden automatisch op. Geen omkijken naar. Je strippenkaart kon je zien hoeveel je verbruikt had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi pokemon, ik wil niet overdrijven zonder bewijs, dat het zoveel scheelt kon ik slechts vermoeden, bedankt voor deze toevoeging. Scheelt het echt elke keer op dezelfde afstand? Inmiddels terug van ministerie.. willen helemaal de files niet oplossen of fraude aanpakken, alleen gezicht redden voor vier jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een tic: ik bewaar alles.
kan je dus precies laten zien hoeveel en welke ritten ik de afgelopen jaren gemaakt heb en wat ik er voor betaald heb.
Heb ook mijn volle strippenkaarten van jaren her nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak het anoniem, scan het en mail het naar mij aub! Vooral de wisselende prijzen op hetzelfde traject (in dezelfde richting en vv) in dezelfde periode . Er is ook een prijswijziging geweest, daar gaat het natuurlijk niet om, het gaat mij om de onbetrouwbaarheid van het systeem
paulus811
13 jaar geleden
Mijn ervaring met het tarief is dat de OV chipkaart in ieder geval eerlijker is dan de strippenkaart. Nu betaal je voor de gereden afstand en niet het aantal zones. Ik woon in Capelle ad IJssel, reis naar station R´dam Alexander en dat was voor 4 stations 3 zones (was ooit twee, maar door een creatieveling op het RET hoofdkantoor werden regelmatig de zones verkleind). Maar nadelen zie ik ook. Regelmatig zie ik groepen jeugd op Beurs inchecken en op een volgend station even snel de pas langs een uitcheckpaal halen en weer terug in de metro stappen. Betalen voor 1 station, maar reizen tot t eind mee. De pakkans IN de metro is namelijk minimaal.
paulus811
13 jaar geleden
En wat me nog steeds stoort is dat mijn OV chipkaart onlangs is ´verlopen´. Hoezo verlopen? Er staat geen foto op, dus het lijkt op ordinaire geldklopperij. Kon namelijk weer 7,50 afrekenen voor een nieuwe kaart om met die rijdende vuilnisbelt mee te mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, na 5 jaar gaat ie (nog harder) stinken ;-)
dan is ie bedorven en moet je een nieuwe
Er is geen logisch verband tussen het niet afschaffen van de strippenkaart en de fraudegevoeligheid van de OV chipkaart. Je merkt het zelf al terecht op: de OV chipkaart is nog steeds betaalmiddel in Zuid-Holland, dus iedereen die ermee wil frauderen, kan dat nog vrolijk doen.

Het gaat waarschijnlijk meer om een gevoel van de Tweede Kamer, en veel andere mensen wellicht: "Je gaat niet overschakelen op een systeem dat net als uitermate fraudegevoelig in de publiciteit is." Men vergeet dan even dat men feitelijk als is overgeschakeld op dat systeem en dat toevallig het oude systeem er nog naast functioneert.

Eén ding kun je wel zeggen in het voordeel van het besluit: je dwingt mensen die nog niet over zijn naar de OV chipkaart nu niet om een chipkaart aan te schaffen. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat over een maand wel een goede chipkaart voorhanden is, dus het zit er dik in dat je dan alsnog iedereen laat overstappen op de verouderde chipkaart.

Sterker, er zijn goede redenen om juist wel over te gaan op de OV chipkaart, hoe gammel die op dit moment ook is:
- de kosten van de strippenkaart vervallen (je hoeft maar één systeem in de lucht te houden)
- de fraudemogelijkheden met de strippenkaart vervallen
- fraude met de OV chipkaart in de tram valt meer op. Immers: als alleen de OV chipkaart geldig is, dan moét iedereen bij het instappen inchecken. Het valt dus op als je dat niet doet (omdat je bijvoorbeeld al thuis je kaart de status "ingecheckt" hebt gegeven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon laatst met 20 man tegelijk langs het poortje. Was erg druk. poortje piepte 8 keer. Hoe weet hij dan of hij uitgecheckt is?
dus.. de buschauffeur let echt niet op wie wel en niet in checkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij controle is iedere gebruiker zelf verantwoordelijk en dus ook boeteplichtig denk ik.. zal vast in de kleine lettertjes staan.