hoe komt die vertraging bij treinen?

Ik rij vrij regelmatig met de trein in België. Het valt me op dat de treinen meer en meer vertraging hebben. Vandaag weer 15 minuten te laat gekomen doordat mijn trein vertraging had. Nochtans was hij stipt op tijd vertrokken toen ik opstapte.
Uiteraard is dat begrijpelijk bij noodzakelijke werken of bij een defect, maar nu? De trein is geen enkele keer langs werken gereden, heeft wel geregeld plots sterk afgeremd en vertraagd en is naar mijn mening erg lang in sommige stations blijven staan. Dat is toch te vermijden, of?
In de media spreekt men van te verwachte vertraging door te warm weer, te koud weer, te nat weer, te droog weer etc... Met andere woorden; geen enkel weer lijkt ideaal treinweer. Wordt de infrastructuur dan onvoldoende aangepast aan ons klimaat?
Bussen, die door het verkeer moeten en dus aan veel grotere risico's zijn blootgesteld dan treinen, komen hier veel stipter. Zij rijden natuurlijk ook niet op rails, en kunnen makkelijker uitwijken.
Maar trams rijden wél op rails en komen ook meestal stipt.
Met de rails zelf kan het dus ook niet te maken hebben...
Een groot raadsel volgens mij...

Weet jij het antwoord?

/2500

Of het stoplicht stond op rood, vanwege een kruissende trein verderop het traject. bovendien TE warm en Te koud is inderdaad niet goed, dat is wat anders dan gewoon warm of koud, tussen de 8 en 25 graden is het prima treinweer, dan is het ook niet te droog, dan hebben we hooguit nog TE nat, dan moet het veel regenen. Nou Het aantal drogen dagen in NL tussende 8 en 25 graden met niet al TE veel wind, zijn behoorlijk wat, dus meestal komt het niet door het weer. Echter als het winterweer weer komt, ja dan heb je vaker te maken met te slechte weersomstandigheden die vertragingen kunnen geven. En ja, dat is vaak wel een rails probleem, door de temperatuur verschillen krimpt het ijzer en zet het uit en TE veel daarvan kan vertraging opleveren en bussen hebben daar geen last van. Trams komen ook vaak te laat en hebben regelmatig vertraging. Alleen zijn de trajecten korter waardoor het aantal minuten in aantal een stuk minder is. Maar geloof me een tram die 2 minuten te laat is kan net zo irritant zijn als de trein die 10 minuten te laat is.

Nederland heeft een van de drukste spoorwegennetwerken ter wereld, in Belgie zal het spoorwegennet ook heel druk zijn: klein landje, veel forenzen, relatief veel sporen. Hoe drukker het spoor, hoe gevoeliger voor invloeden van buitenaf. Er hoeft dus maar iets te gebeuren - een ongeluk, een machinist die te laat komt, een mankementje aan de bovenleiding - of een trein loopt weer vertraging op en de dienstregeling is ontregeld. Toch heb je wel gelijk, het is opvallend dat het in de Lage Landen zo vaak misloopt met het treinverkeer. In landen als Zwitserland, waar ze bergen hebben en meestal de hele winter veel sneeuwval, is het allemaal veel beter geregeld. Maar aan de andere kant: daar zijn de afstanden anders / groter, dus als je daar eens een keertje tien minuten vertraging oploopt is het minder erg dan hier. De treinen zitten minder dicht op elkaar dus dan heeft een vertraging van 1 trein veel minder invloed op de dienstregeling.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100