Waarom heeft men geen helm nodig op een trike ?

dat is een drie wielige motorfiets ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (8)

Het is wel verplicht om een helm te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven reeds vermeld: Vanaf 1 januari 2002 wél verplicht om een helm te dragen op een trike, en óók op een quad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://auto-en-vervoer.kwero.nl/diversen/5219-helmplicht.html

Het is 1 van de 2, of een goedgekeurde gordelconstructie, of een helm dragen.

Dus een helm hoeft niet altijd omdat een gordel vaak ook voldoende veiligheid biedt.
Een trike valt natuurlijk lang niet zo snel om als een motor. Eigenlijk is het qua veiligheid bijna vergelijkbaar met een cabrio, daar hoef je toch ook geen helm op...

Toegevoegd op 08-05-2009 10:59:27
"Ook de bestuurders en passagiers van een voertuig met meer dan twee wielen met een open carrosserie (zoals trikes of quads) en zijn verplicht een helm te dragen. Het is mogelijk om dit soort voertuigen zonder helm te berijden, maar dan moet deze zijn uitgerust met goedgekeurde gordels en gordelbevestigingspunten. Berijders zijn dan ook verplicht deze te dragen."

http://www.politie.nl/Drenthe/Verkeer/Alcohol.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dit antwoord is tenminste gefundeerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u voor uw lovende woorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hiermee eens, dit antwoord is inderdaad meer correct , en uitgebreider, en tevens juist, en gefundeerd....ik heb hier gewoon niets aan toe te voegen......
Vooral voor eigen veiligheid! je hebt geen dak boven je hoofd, dus als je ondersteboven gaat, lijkt het me toch fijn als je een helm draagt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah maar de vraag was waarom je GEEN helm op hoeft..
Er zijn twee soorten trikes. De eerste is een trike met een Kever-blok. Formeel is dat een auto en daarbij is geen helm verplicht. De andere is wel een motor, vaak met een Harley-blok. Daarbij dien je een helm te dragen.
Het verschil herkennen? Het kenteken van een motor begint altijd met een M.

Toegevoegd op 09-05-2009 07:28:03
En in een auto horen gordels, dus ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afhankelijk van de breedte valt een trike onder de motors of de auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je trik een gordel heeft dan hoef je geen helm maar heefd dat ding geen gordel dan ben je verplingt om een helm te draagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Heeft * Verplicht * Dragen? Doe op z'n minst moeite om de functie na-lezen te gebruiken.
Helmplicht is er wel degelijk voor een trike.
Lee’s de laatste regel en vooral het woord: goedgekeurde.

Bron site Rijksoverheid.
Verkeersregels trike als driewielig motorrijtuig
Om op een trike goedgekeurd als driewielig motorrijtuig te mogen rijden, moet u:

minimaal 18 jaar zijn;
een rijbewijs A hebben, tenzij u voor 19 januari 2013 een rijbewijs B heeft gehaald. Dan mag u met uw B-rijbewijs het driewielig motorrijtuig besturen;
een helm op. Dit geldt niet als de trike veiligheidsgordels heeft, die gemonteerd moeten zijn op voor deze trike goedgekeurde bevestigingspunten.
De aangepaste wetstekst is:
De wijziging van art 60 RVV90 d.d. 01-07-17 lost het probleem op dat de uitzonderingsmogelijkheid voor het dragen van een helm voor bestuurders van zonder gesloten carrosserie uitgevoerde brommobielen of driewielige motorvoertuigen, namelijk als zij een autogordel dragen, op een bepaald punt te rechtstreeks gekoppeld was aan voertuigeisen. Dit was in het kader van de handhaving van de verkeersregels niet te controleren en daarom is de eis in artikel 60, tweede lid, van het RVV 1990 nu zo geformuleerd dat de bevestigingspunten van de gordel moeten zijn aangebracht overeenkomstig de typegoedkeuring van het voertuig. Indien bij een controle blijkt dat het voertuig is voorzien van autogordels, terwijl bij navraag bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijkt dat het voertuig is goedgekeurd zonder bevestigingspunten voor die gordel, dan is het voertuig onterecht van die gordels voorzien en moet de bestuurder een helm dragen.
Toegevoegd op 29 mei 2020 15:30: tekst