Kun je mottorijlessen nemen waarbij je niet op de openbare weg komt?

Dan bedoel ik dus op een parcour ofzo en waarbij je ook je rijbewijs kunt halen?
Het liefst ook nog in het oosten van het land, twente om precies te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor, de lessen kan je wel nemen. Maar het examen wordt dan wel een probleem, omdat je dan toch het verkeer in moet.
Voor een goede persoonlijke begeleiding vraag het dan eens aan Jan Heinink (even googelen) hier heb ik zelf heel veel goeie ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je rijbewijs haal je door de praktijk goed op de normale openbare weg te rijden.
Het lijkt me dus ook de beste methode om ook de lessen te volgen die met de openbare weg te maken heeft.

Als je niet durft, moet je ook niet willen. Wat heb je aan een rijbewijs als je niet durft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je anders niet op de openbare weg wil lessen!
Wat is die andere reden dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je MOET de openbare weg op, anders geen rijbewijs!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele idee van een rijbewijs is dat je geschikt bevonden wordt om deel te kunnen nemen aan het verkeer op de openbare weg. Dus een rijbewijs halen zonder op de openbare weg te hebben geoefend, is mijns inziens onmogelijk. Je maakt me trouwens wel heel erg nieuwsgierig, ik zie je nu stalen longen achter je aanslepen, of enorme gezwellen... Nogal visueel ingesteld.
nee dat kan niet
je zal altijd een keer in het verkeer mee moeten gaan

een proef les zou wel kunnen
bvb in Emmen
weet alleen even de naam niet meer
maar die hebben een eigen circuit waar je ook slip- cursussen kunt doen

maar je rijbewijshalen zonder in het verkeer gereden te hebben kan niet

Toegevoegd na 2 minuten:
http://dibo-emmen.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je begint met motorrijlessen, dan zal in ieder geval de hele eerste les op een groot terrein plaatsvinden, buiten de bebouwde kom.
Hier leer je de basisbeginselen en speciale verrichtingen.

Pas als de leraar vindt dat je vertrouwd genoeg bent met de motor, dan zal hij je de openbare weg opsturen.

Ik weet zeker dat je nooit je rij-examen op een parcours mag afleggen, zonder dat daar een praktijksituatie aanwezig is. En dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet je motorrijbewijs halen zonder op de openbare weg te komen, het onderdeel Verkeersdeelneming hoort er onlosmakelijk bij. Het antwoord op dat deel van de vraag is dus nee.

Wel kun je een groot deel van de lessen op een parcours doen, dan het examenonderdeel Voertuigbeheersing doen, en dan (als je al een autorijbewijs hebt) met een paar lesjes op de openbare weg klaar zijn voor het examenonderdeel Verkeersdeelneming.

Ik ken alleen de rijschool in Utrecht die lesgeeft op het (eigen) parcours waar ook het examen Voertuigbeheersing wordt afgenomen: Bruinsma.