Kan er een wet komen die brommers/motos niet toelaat boven een geluidsgrens te gaan?

Ik dacht aan zo luid als een hedendaagse brandstofauto.

1.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik kan je me ergernis volledig voorstellen, ik ben als autist al erg gevoelig voor bepaalde geluiden, maar ik denk dat er geen wetgeving voor komt. Al zou ik het zeker aanmoedigen dat de nieuwere motoren (en dan niet alleen van motoren en auto's, maar denk ook aan tuingereedschap en dergelijke!) niet zoveel herrie maken. Dat is voor iedereen beter.
taillie
3 jaar geleden
volgens mij is het in duitsland bijna van dat en bij ons in Belgie moeten we vanaf volgend jaar naar de keuring met de moto, dus ik veronderstel dat enkel dan de originele zal gekeurd geraken
TurfGraver
3 jaar geleden
Ook "hedendaagse brandstofauto's" maken verschillende geluids niveaus.
Hoeveel deze mogen maken zijn regels en wetten voor.

Antwoorden (1)

De vraag zoals je die hebt gesteld, daarop is het antwoord ja. Er kan een wet komen. Maar dan moet deze wet in de 2e kamer ingediend worden en door een meerderheid goed gekeurd worden en dan moet de 1e kamer er ook nog wat van vinden (en goed keuren).

De vraag die je wellicht bedoeld, "zal er een wet komen", die kans acht ik zeer klein tot nihil. Ik denk niet dat er daar een meerderheid voor is.

Overigens zijn er al wel normeringen voor wat betreft geluid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken

Hier wordt je eigenlijk door verwezen naar:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01

Artikel 5.6.11.4:
Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister een maximumconstructiesnelheid hebben van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 36, 37 en 38, van toepassing.
Voor personenauto's geldt een norm van 95 dB. In feite is het dus al vergelijkbaar, maar niet zoals je het graag zou zien (een hedendaagse brandstofauto, of wellicht nog stiller).
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
volgens mij bestaat die wet er toch na snel eens op te zoeken Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro. Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen. De politie handhaaft pas vanaf 5 dB(A) overschrijding en dan krijg je dus een boete. Demper inleveren, daar zal pas sprake van zijn als het geluid van jouw motorfiets 10 dB(A) of meer afwijkt. Een originele uitlaat zal geen problemen opleveren. Heb je een ander dempertje onder jouw motor geschroefd zit er standaard een DB-killer in. Mits de demper is goedgekeurd uiteraard. Deze DB-killer dempt het geluid van motoren. Een after market uitlaat mag niet meer geluid produceren dan de originele uitlaat.
Thecis
3 jaar geleden
@taillie
Daarom geef ik antwoord op de vraag (ja het kan) en antwoord op de vraag zoals het waarschijnlijk bedoeld is (nee, gaat niet lukken), maar ook de toevoeging van wat er nu is (de wettelijke normering). Met daarop de toevoeging dat de geluidsnormeringen nu al vergelijkbaar zijn met daarop de opmerking dat de VS het waarschijnlijk graag anders zou zien. Dat er een wet is, wil automatisch zeggen dat er op gehandhaafd kan worden. Dus wat is precies het punt dat je wil maken (behalve dat je de bedragen hebt genoemd)?
taillie
3 jaar geleden
ik wil geen punt maken, maar nu ik erover nadenk....
zou het antwoord moeten zijn, "die wet bestaat al" ;)
TurfGraver
3 jaar geleden
Daar zijn al regels en wetten voor.
Thecis
3 jaar geleden
@taillie
Strikt genomen heb je daar inderdaad gelijk in. Gaandeweg het maken van het antwoord kwam ik daar ook op uit. Ik had het antwoord daarop duidelijker kunnen aanpassen. Ik kom wel op die conclusie uit, maar had het meer naar voren kunnen en wellicht moeten plaatsen.