waarom is de cilinderinhoud van een verbrandingsmotor zelden een rond getal?

Waarom is de cilinderinhoud van een verbrandingsmotor zelden een rond getal?

Bij het ontwikkelen van een nieuwe motor hebben ze toch een aantal te behalen cc's ingedachte. Waarom is dit zelden een rond getal, hieronder een aantal voorbeelden:

Honda cbr1000: 999/998cc
Kawasaki GPZ900R: 908cc
Bmw R1200GS: 1170cc.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Cilinderinhoud is cilinder diameter x cilinder hoogte. En dat van alle cilinders.
Doel is niet om op een rond getal uit te komen maar een constructie welk maakbaar is en in de buurt van een rond getal uit te komen welk gewenste prestaties levert.

Antwoorden (1)

Het gaat niet om de cilinderinhoud, maar het gaat om het vermogen. En het vermogen moet in bepaalde relatie staan tot het gewicht van het voertuig om het snel genoeg te kunnen laten accelereren. En de vervolgvraag die je zult stellen: is het vermogen dan altijd een mooi rond getal? Nee, net zo min. Als het om het gebruik en het gemak van een motor gaat, is dat niet afhankelijk van 'ronde getallen' maar van 'voldoende vermogen' en 'betrouwbaarheid' en 'comfort' en 'verbruik'. Het ontwikkelen van een motor is niet een natuurkundesom waar het om de mooie ronde getallen gaat.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''niet een natuurkundesom waar het om de mooie ronde getallen gaat.''.
Bij natuurkunde komen NOOIT ronde getallen voor.
Lichtsnelheid, zwaartekrachtconstante, afstand tot de zon, etc.
Maar wel een plus voor je antwoord.
crispy
5 jaar geleden
@wimkees die uitvoeringen hebben nooit exact 600 - 750 - of 1000 cc inhoud. Pak de specificaties er maar bij, dan zie je dat het net anders ligt. Zie ook de voorbeelden genoemd in deze vraag.