Examen rijden voor motor zonder motorpak?

Was vandaag bij een examen voor motorrijbewijs {niet zelf} en zag toen dat de kandidaat examen mocht rijden op de motor in een gewone spijkerbroek.Is dit niet typisch een geval van verkeerd aangeleerd?

Ze zeggen steeds doe goede beschermende kleding aan op een motor maar ze mogen examen rijden in een gewone spijkerbroek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Het cbr geeft de voorkeur aan kleding die speciaal is bedoelt voor motorrijders.

Dit staat beschreven op de website van het cbr:

U draagt kleding waarvan de broek de benen bedekt. De jas moet het bovenlichaam en de armen helemaal bedekken. Broek en jas mogen één geheel vormen.
Voor alle kleding geldt dat u bij voorkeur kleding draagt die speciaal bedoeld is voor motorrijders. De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om u te beschermen als u onverhoopt valt (of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt). Ook heeft uw kleding bij voorkeur retroreflecterende eigenschappen, of andere kenmerken die ervoor zorgen dat u goed opvalt in het verkeer. Tot slot moet de kleding u voldoende beschermen tegen de weersomstandigheden tijdens het examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen die en examen doet, heeft een motor. Zou een dure klus zijn om speciaal een motorpak te kopen.

Daarnaast zijn er spijkerbroeken in de handel speciaal voor motor rijders. Omdat een chopper rijder er anders uit wil zien als een Hayabusha rijder.

Zo lang speciale kleding niet verplicht is, kan je het tijdens een examen ook niet verplichten.
Want: Hoe definieer je veilige kleding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn motorexamen gehaald in mijn spijkerbroek, en een spijkerjas niet iedeaal (en het regende gelukkig niet), maar wel een stempeltje achter de A.
Nu ik inmiddels zelf een motor heb, heb ik ook geschikte kleding. Voor een motorrijder geldt: je bent zelf verantwoordelijk: Geen verplichtingen met gordels, apk of iets anders (behalve helm). Als het mis gaat, gaat het vaak goed mis, en je bent er zelf verantwoordelijk voor de oorzaken en gevolgen zoveel mogelijk te beperken in de vorm van bescherming, zichtbaarheid en rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het lessen wordt regelmatig aandacht gegeven aan de kwetsbaarheid van de motorrijder en de daarbij behorende kleding. Maar het is niet verplicht dus ligt het aan het verstand van de rijder zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je lessen volgt voor de motor, dan ga ik er vanuit dat de kandidaat nog geen motor heeft en dus zeker nog geen motorpak. En wanneer je mij ziet met de motor dan denk je misschien verkeerd, want ik rijd ook met een spijkerbroek die platen van carbon heeft ingewerkt en dat is ook niet op het eerste zicht te merken.