hoe krijg ik mijn quad weer aan het lopen chinees model atv 150-3?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tanken

Antwoorden (2)

Als de klepspeling goed is afgesteld, de ontsteking op tijd staat, er voldoende compressie opgebouwd wordt en er ook nog een voldoende benzine op het juiste moment op de juiste plek komt, dan zou hij het weer moeten doen.
Zorg is dus, dat aan deze punten voldaan wordt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie ik zal er even naar kijken
Je vermeldt niet of hij het vorige keer nog deed, of dat-ie heel lang stilgestaan heeft.

Als hij lang stil heeft gestaan, kan de accu leeg zijn, maar ik hoop dat er een kickstarter op zit, en anders moet je hem (laten) aanduwen in een hoge versnelling (en dan hoop ik dat het geen automatische versnelling is). Of anders de accu opladen.

Als hij lang stilgestaan heeft, zal ook de benzine in de carburateur gedeeltelijk verdampt zijn. Sommige bestanddelen van brandstof verdampen eerder dan andere, en het kan dus zijn dat de brandstof in de carburateur niet meer de samenstelling heeft waarop een vonk nog effect heeft. Denk aan oude koffie of verschraald bier. Dan zul je wat langer moeten starten of aanduwen, totdat er weer “betere” brandstof uit de tank bij de motor is geraakt.

Als je hem daarbij “verzopen” hebt met die verkeerde (maar wel natte) brandstof, kan de bougie nat geworden zijn en niet meer vonken. Bougie eruit halen en drogen, of anders tijdens het starten het gas helemaal geopend houden en niet meer choken. Niet het gas bij elke startpoging opnieuw opendraaien, maar één keer openen *en daar zo houden*, dan kan het rijke maar slechte brandstofmengsel ontsnappen via de uitlaat.

Succes!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De accu is opgeladen hij had een tijd stil gestaan maar ben er nu weer een tijdje mee bezig. T is een automaat met elektrische start
Bordensteker
9 jaar geleden
Misschien wel zinvol om de quad eens goed te schudden zodat in elk geval de al lang stilstaande brandstof in de tank goed gemengd is. En pas bij de volgende acties op met vonken of open vuur!!! Omdat je hier de optie niet hebt van eindeloos blijven aanduwen, moet je voorkomen het kleine accuutje te zwaar te belasten. Daarom zou ik zeggen: bougie eruit zodat een te rijk geworden mengsel, en ook de damp van verouderde gedeeltelijk vervluchtigde benzine kan ontwijken, even tien seconden starten met open bougiegat (en indien er inderdaad een benzinekraan is: die dicht en gas vol open gehouden), en daarna zo een tijdje laten staan. Dan bougie (droog) er weer in, benzinekraan nog dicht, en om de laatste oude damp weg te krijgen één keer tien seconden starten zoals bij een verzopen motor, dus zonder choke (indien aanwezig) en gas nog steeds vol open. Hierna ben je klaar voor de actie in de laatste alinea (onderaan). Een andere aanpak is sneller maar minder zeker.
Dat gaat zonder bougie verwijderen (minder werk, als je niet zoveel geduld wilt opbrengen, maar ook wat minder kans op succes): drie keer tien seconden achtereen starten (met tussenin een minuut wachten om startmotor en accu niet te zwaar te belasten), met de brandstofkraan (indien aanwezig) dicht, maar het gas helemaal opengedraaid en tussentijds ook open gehouden. Zo “blaas je de motor schoon” en kan het verouderde benzinedampmengsel ontwijken via de uitlaat. Het mengsel in de cylinder wordt op een gegeven moment weer beter brandbaar, en als de motor dan al aanslaat, moet je de benzinekraan openen anders slaat hij even later weer af (maar daarna kun je hem weer wel starten dan). Anders kom je uit bij de laatste stap hieronder. In beide situaties ben je nu gereed voor de laatste actie: benzinekraan open, en starten zoals bij een koude start, dus met wat choke (indien aanwezig) en weinig of geen gas. Succes!