In principe mag je geen wijzigingen aanbrengen aan het frame van een motorfiets. Echter is er geen tot weinig controle hierop. Er zijn heel veel mensen die dit gewoon doen. Een "wijziging" is ook nogal een breed begrip; las je er een lipje op voor bevestiging van een lampje of bouw je er een hardtail van... In het laatste geval moet je uiteraard wel weten wat je doet, je moet kennis hebben van materiaal, constructies en natuurlijk lassen. Zomaar lassen aan het frame kan de sterkte ervan aantasten.
Officieel dien je na elke wijziging aan het frame de motor te laten keuren door de rdw. Zij beoordelen dan of de wijziging in orde is. Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat als je er bijvoorbeeld een hardtail van maakt en dus het frame helemaal aanpast, de mannen van de rdw willen weten waarom jij denkt dat de constructie en het gebruikte materiaal sterk genoeg is. Kan me ook voorstellen dat je dan tekeningen en berekeningen moet kunnen overleggen. Sowieso zal de rdw het voertuig testen of het nog verkeersveilig is, dit doen ze op de testbaan in Lelystad.
Op de site van de rdw kun je hierover wel wat info vinden, maar heel uitgebreid is dat niet. Zij hebben het hier vooral over het framenummer dat intact dient te blijven. Even een belletje naar de rdw geeft vaak wel een hoop duidelijkheid.