Wat zijn de grote voordelen van een 4 takt motorfiets tegenover een 2 takt motorfiets?

Als ze evenveel cc hebben (bijv 250cc)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Een 4takt loopt mooier, is zuiniger en stoot geen stank uit. Een 2takt zorgt voor nare blikken bij het stoplicht omdat de olie apart wordt bijgemengd en verbrand via de uitlaat naar buiten komt.
13 jaar geleden
Ha, die Tomfeddema;

Dat mooiere lopen is een kwestie van voorkeur; ook tweetakten kennen hun liefhebbers. In het algemeen zal een tweetakt wat makkelijker hogere toeren draaien en levert daardoor uiteindelijk meestal wat meer vermogen. Een viertakt is eerder geschikt voor het wat rustigere werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 4 takt is minder asociaal dan een 2 takt, omdat de verbranding een stuk beter verloopt en daarmee de uitstoot ook lager is. Bij het zelfde toerental maakt een 4 takt ook minder lawaai (meestal dan). gewoon even uitproberen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zou je de vraag andersom moeten stellen..wat is het voordeel van een tweetakt ten opzichte van een viertakt. Het grootste voordeel zit hem in het vermogen dat je uit een blok met een bepaald gewicht haalt (let wel, dit zegt absoluut niets over het verbruik) en de eenvoud van de motor, welke zonder nokkenas en kleppen werkt en dus minder bewegende delen kent dan een 4takt.

Zoals in een eerdere reactie gesteld, ligt het vermogen iets hoger bij dezelfde inhoud. Dit komt omdat bij elke 2e slag van de zuiger (elke neerwaartse slag naa een opwaartse) er een ontsteking plaatsvind. Vandaar de naam 2takt. Bij een 4takt wordt steeds een neergaande slag gebruikt voor de ontsteking, en de volgende neerwaartse slag is, om weer frisse lucht en brandstof naar binnen te zuigen.

Doordat er geen kleppen op het blok zitten van een 2takt, wordt bij lange na niet dezelfde efficientie gehaald als bij een 4takt. Door de bank genomen zal een tweetakt ongeveer anderhalf keer zo veel vermogen leveren als een viertakt van dezelfde inhoud en geen twee, zoals je in eerste instantie zou denken. Veel van de druk verlies je namelijk omdat de uitlaat al opengaat als de zuiger nog naar beneden beweegt. Ook zal een deel van de nieuwe brandstof zo weer door de uitlaat naar huiten stromen. Als je het zo bekijkt, is mooi lopen geen kwestie van smaak, maar een meetbaar vast te stellen iets ;-)