wat is een barak in relatie tot een ketting en waar komt dit woord vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Wat heeft een barak te maken met motorfietsen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je niet het merk "Baraka" in relatie tot sierraden (oa kettingen)
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou de vraag in de rubriek Mode & Accessoires, onder Persoon & Gezondheid moeten staan. Ik neem aan dat vraagsteller bewust de categorie Vervoer genomen heeft...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval denk ik dat vraagsteller een "sluitBRAK" (?) bedoeld, een onderdeeltje om een (tandwiel-) ketting te sluiten: http://www.vzparts.nl/DE/Product/Universeel/Sluitbrak_12_ketting/26296/26296

Het beste antwoord

De schakel van een ketting wordt wat betreft Nederlands gebied in het oosten en midden van Noord-Brabant brak genoemd.
H. Entjes, die hierover schrijft, zegt dat ‘alles voor ontlening aan het Frans spreekt’. Maar dat lijkt niet heel waarschijnlijk.
De basis is Latijn: braca. Hieruit stamt het Engelse 'brake', en mogelijk ook het Brabantse 'brak'. Rond het jaar 400 ging in het Frans namelijk de k-klank over in een g-klank, dus dat pleit tegen ontlening uit het Frans.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het onderzoek

Andere antwoorden (1)

Barak of brak is volgens mij geen goed Nederlands, maar streektaal. Als je over een barak of brak van een fietsketting spreekt, bedoel je in het Nederlands een schakel.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vraag me dan wel af waar dit woord dan vanaf is geleid. Ik zie zo geen directe relatie met "schakel".
Amadea
10 jaar geleden
Ergens las ik dat het ook wel een 'visje' genoemd wordt.