Waarom wordt het onafgeveerd en afgeveerd gewicht van motorfietsen nooit vermeldt?

Bij vele modellen zij je bij de specificaties het droog en/of afgevuld gewicht staan. Echter zie je nooit het afgeveerd en onafgeveerd gewicht.

Dit laatste lijkt mij zinvoller omdat het de rijeigenschappen daadwerkelijk nogal beinvloedt. Het rijden op een 'droge' motor, dus zonder olie en benzine lijkt me nogal onzinnig.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ha, die Kahuna;

Onafgeveerd gewicht is zeker van grote invloed op weggedrag en prestaties van een voertuig, maar is op zichzelf een nietszeggend cijfer. Je kunt immers geen twee motoren op grond ervan vergelijken en concluderen dat die met het lagere onafgeveerde gewicht 'dus' het beste stuurt. Net zoals je niet kunt zeggen dat die met de meeste pk's per sé altijd de snellere is. Bovendien is er geen echte standaard aan de hand waarvan je een opgave zou kunnen doen; tel je de remleidingen mee? De vorkonderpoten? En wat doe je met voorvorkveren en achterveerelementen (die zijn immers maar 'half' onafgeveerd)?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou dit kunnen omdat deze gewichten alleen van belang zijn voor motorsport specificaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het onafgeveerde gewicht wordt gevormd door die onderdelen die noodgedwongen de oneffenheden op de weg moeten volgen, en dus bij elk putje of bultje mee omhoog - en vooral terug omlaag - moeten. Dit zijn dus de wielen, banden, remschijven, remklauwen, assen en wiellagers. Daarbij komt ook nog een deel van de vering (de binnenpoten van een upside downvork of de buitenpoten van een gewone vork) de helft van de veer en ongeveer de helft van de achterbrug, de schokdemper, het link systeem en de ketting.

Het afgeveerd gewicht is dan alles wat overblijft (alles wat door de vering gedragen word). Een laag onafgeveerd gewicht is altijd belangrijk. Hoe minder gewicht er alle oneffenheden moet volgen, hoe beter. Een laag onafgeveerd gewicht laat ook toe met een soepeler vering te rijden, zonder daarbij aan stuur eigenschappen te moeten inleveren.

Belangrijker dan het gewicht op zich is immers de verhouding tussen afgeveerd en onafgeveerd gewicht. Je bent niets met een sportmotor van 160 kilo als blijkt dat daarvan 60 kg onafgeveerd is. De onafgeveerde onderdelen volgen immers alleen de oneffenheden in die mate waarin het afgeveerd gewicht (via de vering) ze naar beneden kan drukken. Heb je met andere woorden niet genoeg afgeveerd gewicht in verhouding tot het onafgeveerd gewicht, dan heb je een probleem. Rijd je over een oneffenheid, dan drukt het afgeveerde gewicht de wielen niet meer tegen de grond, en heb je geen grip meer. Dit resulteert zich in een stuiterend gedrag.

Nu mijn gedachte over waarom ze geen afgeveerd en onafgeveerd gewicht vermelden. Je mag ervan uitgaan dat wanneer je een nieuwe sportfiets koopt dit zo efficiënt mogelijk is verdeeld. Puur omdat de strijd tussen de grote motorfiets merken elkaar elk jaar weer proberen af te troeven wie nu de snelste, lichtste en best handelbaarste fiets maakt. Ik durf wel te zeggen dat de meest ideaalste verhouding voor jou al gekozen is. Ik denk ook dat een reden is om het niet te vermelden dat mensen er niet over na denken of het niet interesseren. Veel motorrijders hebben geen idee wat afgeveerd of onafgeveerd is!