Kun je een fietscomputer ook instaleren op een motor?

Mijn snelheidsmeter van de motor heeft vanmorgen de geest gegeven. Bij Action zie ik nu een fietscomputer voor € 2,95. Zou het gaan werken om tijdelijk een fietscomputer te gebruiken? De laatste tijd namelijk al erg veel kosten gehad aan de motor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, ik heb het wel eens gedaan op een Honda cbr100f. Let wel op dat de meeste fietsklokjes maar tot 100km/u gaan. Ik had er eentje gevonden die tot 200km/u ging. Een sterke magneet met tyraps aan een onderdeel van de remschijf (dicht bij de as) zodanig dat hij vrijloopt van de remklauwen en minder last heeft van centr.kracht. Zo kun je op een oudere motor toch gemiddelde, piek enz meten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voorbeeld van fietscomputer op een Bmw k
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allen voor het meedenken. Ik ga nu maar even nadenken of ik het wel kan met mijn 2 linkerhanden. Beste antwoord vanwege het filmpje erbij. Allen +1. Overigens zijn het ook spaakwielen op mijn fzr 1000 dus ik moet dan waarschijnlijk ook richting remschijf.

Andere antwoorden (5)

Ja hoor. De omtrek van je banden iets anders instellen en dan kun je aan de slag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even navragen tot hoe hoog de snelheid kan of even uitproberen zo duur zijn ze niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Monteren zal wel lukken, maar het is de vraag of de fietscomputer de veel hogere snelheid van een motor aan kan Hoewel bij afdalingen in Limburg heb ik wel snelheden van tegen de 100 km per uur bereikt en dat gaf ie keurig aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat was niet nodig, het was recht toe, recht aan.
Als het apparaatje de snelheid op zich aan kan (staat vast in de handleiding) dan is het nog maar de vraag of monteren lukt... Meestal heb je bij een fietscomputer van die magneetjes aan je spaken zitten, en de meeste motorwielen hebben geen dunne spaken (de mijne -NTV 650 origineel- hebben bijvoorbeeld eerder een soort "schoepen") en ik zou niet weten hoe je dan die magneetjes vastmaakt zodanig dat ze vlak langs het sensortje gaan, want als daar een paar millimeter te veel tussen zit wordt 't niet geregistreerd.

Wat voor motor heb je? Misschien kun je voor weinig een nieuwe snelheidsmeter fiksen via de sloop of een of andere Chinese onderdelenhandelaar of zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben bang dat het niet gaat lukken. Behalve de snelheid zullen de spaken te ver van de vork zitten om een goede impuls te krijgen. Je magneetgever blijft te ver van de opnemer.